Kan det være parfume fra menstruationsbind, der giver kløe?
Hej brevkasse
Jeg er en pige på 14 år, og jeg har lige fået min mens. Jeg lånte et bind af min veninde, og nu klør det rigtig meget forneden. Jeg fandt ud af, at der var parfume i bindet, hvilket jeg sikkert ikke kan tåle. Det er nu to dage, siden jeg brugte bindet, og det klør stadig.
Jeg troede i starten, at det kløede, fordi mine kønshår var for lange, så jeg klippede dem med en saks. Jeg kom til at klippe lidt for meget af, så jeg ved heller ikke, om det er det, der gør at det klør (da de også stikker lidt).
Hvad kan det være? Og hvad skal jeg gøre, for at det ikke klør mere?
L

SVAR:
Hej L
Tak for dit spørgsmål. Der kan være flere årsager til, at det klør forneden.
Kontakteksem
Som du selv skriver, er der sandsynlighed for, at din hud er blevet irriteret på grund af parfumen i det bind, du lånte. Typisk vil huden være rød. Det kaldes kontakteksem og er overfølsomhed over for fx parfume. Nogle får også kontakteksem af trusseindlæg.
Det er vigtigt, at du vasker dig grundigt for at fjerne rester af parfumen. Og så synes jeg, du skal opsøge din læge, hvis huden fortsætter med at klø og være rød. Lægen kan give dig en hormoncreme, som stopper eksemet.
Stikkende kønshår
Du kan også sagtens have ret i, at det bare er kønshårene, som stikker og derfor irriterer huden. Her vil huden normalt ikke være rød, medmindre du har kradset meget i den.
Der er ikke så meget at gøre her andet end at vente på, at hårene får en længde, hvor de ikke irriterer dig.
De mere sjældne årsager
Jeg tror helt klart mest på en af de to første årsager som grund til din kløe. Du skal dog også være opmærksom på, at kløen kan stamme fra urinrøret, skeden eller endetarmen. Det kan være kønssygdomme, svamp eller betændelse i hårsækkene i huden omkring.
Mit råd vil derfor være at gå til lægen, hvis det stadig klør. Så kan du få tjekket, om der er grund til behandling for kløen, eller om det bare er let irritation fra fx kønshår.
Du kan selv gøre følgende
• Tør altid forfra og bagud, når du har været på toilettet
• Kløe og svie omkring skedeåbningen kan du lindre med køligt vand og/eller zinksalve
• Vask højst to gange dagligt med vand, evt. med neutral, uparfumeret sæbe
• Lad området blive helt tørt (brug evt. hårtørrer)
• Brug bomuldsundertøj, som skal vaskes ved minimum 60 grader
• Brug ikke trusseindlæg, hvis det kan undgås
(Læs mere om kløe i skridtet på sundhed.dk.)
Jeg håber, mit svar har hjulpet dig. Du er altid velkommen til at skrive til os igen.
De bedste hilsner
Amalie