Kan det være en bums, jeg har ved bikinilinjen?

Vis spørgsmål

Hej!

Jeg har haft sådan en bule forneden. Altså der i trekanten, tæt på bikinilinjen. Jeg har haft den et stykke tid og tænkte, det måske bare var et indgroet hår. Så da jeg barberede mig i dag, fandt jeg ud af, at det nok ikke var et indgroet hår, da der kom sådan noget hvidt væske ud af den.

Ved et uheld kom jeg til at “poppe” den, men der kom ikke rigtigt noget blod ud, kun det hvide/klare væske. Kunne det være en bums? Det var en bule, der var større end en bums plejer, men måske det bare er en hævelse? Det er ikke forsvundet, bulen er der stadig, og jeg er lidt bange for, hvad det kunne være.

Hilsen K, 17 år.

SVAR:

Hej K

Tak for dit spørgsmål. Det er aldrig rart, når man ikke lige ved, hvad der sker med kroppen. Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig.

Bums eller bule

Jeg kan af gode grunde kun give dig mit bud på, hvad den bule, du beskriver, er. Men jeg synes, det lyder som en bums. At det er en bule i huden, og at du kan trykke noget klart væske ud af den, tyder på, at det er en bums.

Størrelsen på bumser kan variere meget forskellige steder på kroppen, så det kan være lidt svært at sammenligne. Men hvis den ellers opfører sig som en bums og er blevet mindre i størrelsen i forhold til, da du skrev spørgsmålet, kan du godt regne med, at det er en bums. Og det er ganske ufarligt – også omkring bikinilinjen.

Intimbarbering

Du kan mindske risikoen for at få flere bumser ved at undlade intimbarbering. Selv hvis man vasker sig grundigt, er der stadig øget risiko for, at huden bliver irriteret, og at der kommer små rifter, hvor bakterier kan komme ind.

Her er et svar, hvor du kan læse tips til god intimbarbering. Det er skrevet til en mand, men principperne gælder begge køn: Tips og tricks til mandlig hygiejne og intimbarbering.

Gå til lægen, hvis …

Hvis bulen derimod ikke forsvinder af sig selv efter en uges tid, men vokser, bliver mere rød, spændt og smertefuld, så synes jeg, du skal gå til lægen med den. Det kan i det tilfælde være en byld i huden, som du skal have tømt og renset hos lægen.

Jeg håber, du fik svar på dit spørgsmål. Du er altid velkommen til at skrive til os igen.

De bedste hilsner
Amalie