Kan behandling af skedesvamp give uregelmæssig menstruation?
Jeg fik skedesvamp og brugte Canesten vaginaltablet til behandling. Dagen efter begyndte jeg at bløde, og jeg fik faktisk menstruation igen, selv om jeg lige havde afsluttet min normale cyklus. Jeg tog til lægen et par dage efter og blev tjekket, og alt så fint ud. Min læge tog en klamydiatest, som var negativ.
Mit spørgsmål er så: Jeg har ikke fået menstruation i denne måned, og jeg oplever ømhed i brysterne, hvilket er normalt lige op til min menstruation. Men jeg har stadig ikke fået mens, og jeg er aldrig forsinket. Har faktisk aldrig haft uregelmæssig menstruation. Skal jeg være bekymret?
Jeg er bekymret.
Hilsen S, 33 år

SVAR:
Kære S
Jeg forstår, at du er bekymret over uregelmæssig menstruation. Det er en almindelig oplevelse for mange kvinder, og der kan være forskellige faktorer, der påvirker ens menstruationscyklus. En god måde at få et overblik over dine cyklusser er at føre en dagbog over dem.
Påvirkning af cyklus
Stress, enten kortvarig eller længerevarende, kan påvirke menstruationscyklussen. Bekymring over udeblivende menstruation kan også bidrage til uregelmæssigheder. Ændringer i din krop, som fx start på ny medicin, prævention som p-piller eller en spiral, kan også påvirke cyklussen.
Læs mere i vores artikel Menstruationen udebliver – mulige årsager.
Infektion
Infektioner i underlivet kan også spille en rolle. Det er positivt, at du allerede har konsulteret din læge, og det er godt, at testresultaterne for klamydia var negative. Hvis du oplever ændringer i udflåd eller andre symptomer, kan det være godt at kontakte lægen for yderligere undersøgelser.
Graviditet
Hvis du har haft ubeskyttet sex, er det vigtigt at overveje muligheden for graviditet, da det kan forårsage brystspændinger og udeblivende menstruation. Du kan tage en graviditetstest for at undersøge den mulighed eller snak med din læge.
Alt i alt er det en god idé at tale med din læge for at få en mere præcis vurdering af din situation og eventuelt yderligere undersøgelser.
Mvh Hannah