Kæreste vælger bedste ven frem for mig. Hvad gør jeg?
Hej.
Jeg er en pige på 16 år og har en kæreste, som jeg har været sammen med i et halvt år. Vi er rigtig glade for hinanden og jeg elsker ham rigtig højt.
Inden mig og min kæreste fandt sammen, var vi rigtig gode venner. Jeg var altid sammen med ham og hans bedste ven i skolen. Efter at vi er blevet kærester, vil vi self gerne være alene. I starten prioriterede min kæreste mig rigtig højt, men det gør han næsten ikke mere (synes jeg). I hvert frikvarter sidder ham og hans bedste ven og ser videoer og laver det, drenge nu gerne vil. Der er helt fint, men det bliver lidt for meget, når han så helt glemmer mig:( i skolen føler jeg mig rigtig meget glemt, og han vil egentlig kun være sammen med hans bedste ven.
Jeg har prøvet at fortælle ham, hvordan jeg har det med det, men vi bliver altid uvenner over det, og han vil/kan bare ikke forstå, at jeg synes, det er træls. Han siger, at han ikke gider høre på det. Og det er faktisk ret tit, vi bliver uvenner over det.... Hver gang jeg ringer for at sige godnat, skal jeg ringe en halv time senere, fordi de lige snakker.
Håber I kan hjælpe mig.
Hilsen den frustrerede pige!!!  16 år

SVAR:
Hej "Den frustrerede pige"
Tak for din mail. Vi kan godt forstå, at det kan være svært at føle sig overset eller glemt af sin kæreste i skolen. Vi tænker dog, at det er meget naturligt, at man som kærester har brug for at være sammen med sine venner - også hver for sig!
Naturligt at kæresteforholdet ændrer sig
I starten af et forhold vil man oftest være sammen med sin kæreste hele tiden, men så kommer der et tidspunkt, hvor forelskelsen aftager. Det betyder ikke at følelserne pludselig holder op, men det er helt naturligt, at de ændrer sig lidt hen ad vejen. Her er det vigtigt, at give hinanden plads til andre ting end hinanden. Det nemlig også vigtigt at holde fast i sine venner.
Tal sammen og afstem forventningerne
Vores råd til dig er at få snakket med din kæreste om det. Fortæl ham evt, at det ok, at han gerne vil være sammen med sin ven, men at du har brug, at han også viser, at han stadig kan lide dig. Forsøg at finde en balance mellem kærestetid og vennetid, som I begge har det godt med. Italesæt jeres forventninger overfor hinanden og find et kompromis. Måske er det ok, at I ikke er så meget sammen i skolen, men så kan det være, at han skal prioritere dine telefonopkald eller jeres tid sammen udenfor skolen.
Håber at du kan bruge vores svar.
Venligst Else og Simon