Jeg sårede min kæreste – hvordan kommer vi videre?
Kære Brevkasse
Jeg skriver, fordi jeg har været respektløs overfor min kæreste. Jeg har været sammen med min kæreste i to år, og jeg elsker ham virkelig overalt på jorden. Vi har altid haft det virkelig godt sammen, og ingen af os er jaloux. Vi har et meget afslappet forhold og stoler meget på hinanden.
En dag var jeg ude med nogle studievenner, og vi snakkede og havde det sjovt. Jeg snakkede med to drenge, der gav hinanden et kys, fordi det sagde de, at venner sagtens kunne. Så spurgte de, om jeg ikke gav et kys, og det gjorde jeg så på kinden af den ene. Men drengene spurgte, om det ikke kunne være hurtigt på læberne, da vi jo bare er venner. Det gjorde jeg så hurtigt på den ene og så på den anden. Det var meget uskyldigt fra min side af, og den ene af drengene har også en kæreste, så der ligger virkelig intet i det. Jeg ved ikke, hvorfor det kom op, at vi skulle gøre det. Men jeg gjorde det af mig selv og tænkte ikke, det var slemt.
Jeg skrev det til min kæreste en times tid efter, fordi jeg fortæller ham alt. Han tog det hårdt, måske også fordi jeg formulerede det forkert, for han fik indtryk af, at jeg havde kysset med dem længere tid. Men det var et hurtigt tantekys på munden. Der var vitterlig ingen grund til, at jeg gjorde det, men jeg har altid være meget åben, også fordi jeg ikke vil være kærestekedelig, men det var lige tanden for meget.
Men der er ingen undskyldning, jeg tænkte bare slet ikke over, hvor forkert det var.
Jeg har snakket med min kæreste om det, og han har tilgivet mig; jeg er virkelig bare utrolig skuffet over mig selv. Jeg kunne mærke, han blev ked af det. Han fortjener på ingen måde, at jeg gjorde det her. Jeg er bange for, det kommer til at ændre vores forhold nu.
S, 21 år

SVAR:
Hej S og tak for dit brev
For det første er det dejligt at høre, at du og din kæreste har et tillidsfuldt forhold, hvor I får snakket om ting. Det er så vigtigt, at man kan stole på hinanden og dermed ved, at den anden ikke er bange for at være ærlig og åben, også selvom det ikke altid er sjove ting, man er nødt til at snakke om.
Fortrydelse
Jeg kan høre på dig, at du er meget træt af, du kyssede de to drenge på munden, også selvom det ikke betød noget for dig. Jeg hører dig forklare, at du fortryder det, og at det var lidt for meget. Når det er sagt, er det super, at du har snakket med din kæreste om det og også fantastisk, at han efterfølgende har tilgivet dig. Men nu skriver du, at du er bange for, du har ødelagt noget, og at det kommer til at ændre i jeres forhold, og det vil jeg prøve at gå ind i.
Jeg kan godt forstå, det fylder meget for dig lige nu, og at tankerne kører i hovedet. Jeg tænker, der er tre ting, som kan hjælpe dig og din kæreste:
Kommunikation
Fortæl ham igen de ting, du skriver her: At han ikke har fortjent det, at du er skuffet over dig selv og ønsker, det ikke var sket. Vær åben og ærlig og fortæl ham også, at du siden har været bange for, at du har ødelagt noget i jeres forhold, og at det fylder meget for dig.
Tilgivelse
Da du skriver, at han har tilgivet dig, tænker jeg ikke, du har behov for at spørge om tilgivelse igen, men forklar ham måske i stedet for, hvad det betyder for dig, at han har tilgivet dig. (Ordet “tilgive” kan nemt blive et ord, som man ikke bruger, men det er et meget stærkt ord, som kan virke helende, når det bliver brugt helt konkret.)
Tro på, at han har tilgivet dig, og tilgiv dig selv. Vi laver alle sammen fejl og ting, vi fortryder. Man kan kun komme videre, hvis man kan tilgive sig selv og tænke fremad på, hvad man kan gøre næste gang for at undgå en lignende situation. Med andre ord: Lær af din fejl og tilgiv dig selv.
Tid
Giv det tid. Det tager tid at opbygge tillid, og der skal ikke så meget til at miste noget af det. Måske har din kæreste mistet lidt tillid til dig, eller du har mistet lidt tillid til dig selv. Prøv at se det i øjnene og fortsæt arbejdet med at dele jeres tanker med hinanden og få kommunikeret.
Hvis du mærker, at du eller han om nogle måneder ikke kan give slip på situationen, så vil det være på sin plads at tage emnet op igen. At du fortæller, hvad du føler (hvis det er dig, der ikke kan give slip) og/eller spørger til, hvad han føler (hvis du fornemmer, at han stadigvæk tænker meget på det). En god metode til at spørge ham er at sige: “Jeg fornemmer, at du er stadig ked af det, der skete tilbage i april, og jeg føler, det påvirker vores forhold. Hvad tænker du?” Så giver du ham plads til at sige hans mening, uden at du fortæller ham, hvad du tror, han føler.
Måske kan I få noget ud af sammen at læse og tale om artiklerne
Konflikter i parforholdet
Kærlighed i praksis
Den nødvendige tilgivelse
Jeg håber, det giver mening, og at I med tiden kan komme videre og fortsat nyde jeres tid og kæresteforhold med hinanden.
Jeg ønsker jer alt godt.
Med venlig hilsen
Mary A. Madsen