Jeg har smerter ved samleje – hvad kan vi gøre?
Hej!
Jeg er en ung kvinde i starten af 20’erne, som har været gift i tre års tid. Min mand og jeg har været sammen i otte år og har aldrig haft sex med andre end hinanden, da vi blev gift.
Jeg har det problem, at jeg har meget ondt, når vi har sex. Langt de fleste gange er det bare ubehageligt og svier og gør ondt. Han kan ofte næsten ikke lige andet end at stikke penis ind i skeden, og så svier det og gør ondt.
Da vi havde sex de første gange, var det en blanding af lettere smerte og alligevel meget dejligt for mig. Han “jordede” også hans penis meget langt ind i mig de første gange, og det var ret ubehageligt, fordi det gjorde ondt, når han ramte mig bagerst. Så jeg tror, jeg spænder lidt op af frygt for, at det skal gøre ondt. Jeg er i forvejen blevet meget opmærksom på, om jeg spænder op, er utryg osv. Prøver at berolige mig selv, hvilket jeg også synes lykkes. Men måske lykkes det ikke i min underbevidsthed?
Det hæmmer desværre rigtig meget vores sex og min sexlyst, fordi det er så ubehageligt for mig. Jeg har dog også gode oplevelser ind imellem, hvor det bare er fantastisk. Men hvorfor skal det kun være nogle gange? Langt de fleste gange skal jeg have mine fingre ned og berøre klitoris og presse den ned mod hans penis, så den bliver berørt, før det er en anelse behageligt, og at jeg på den måde kan få en orgasme eller bare nyde samlejet en smule.
Derudover har jeg en depression, som nok også gør, at jeg til tider ikke har den største sexlyst. Men hvad gør vi? Gode råd modtages meget gerne! Hvad skal vi stille op? Hvad kan jeg gøre? Og hvad kan han gøre?
Hilsen R, 22 år

SVAR:
Kære R
Tak for dit spørgsmål. Det er desværre ikke sjældent, at kvinder oplever smerte eller ubehag ved samleje.
Der er hjælp at få
Der kan være flere årsager til smerter og ubehag, og alt afhængig af årsagen er der hjælp at få. Det kan skyldes muskelspændinger eller manglende seksuel ophidselse men også rester af kønskransen, underlivsbetændelse eller endometriose. Du skriver, at det var dejligt for dig de første gange, I havde sex. Du skriver også, at du ind imellem kan opleve nydelse og muligvis en orgasme, når din klitoris bliver berørt rigtigt. Derfor tror jeg, dine smerter skyldes spændinger og manglende seksuel ophidselse. Men for at udelukke andre ting vil jeg anbefale dig at få lavet en gynækologisk undersøgelse af din læge. Der vil du også kunne få en snak om, hvor præcist det gør ondt på dig og få mere råd og vejledning.
Intimitet og forspil er vigtigt
Ud fra det, du skriver, tænker jeg, at I, efter I er blevet gift og har påbegyndt jeres seksuelle samliv, måske er gået for hurtigt frem og nu glemmer intimiteten og forspillet. For manden er det så dejligt “endelig” at få sin kvinde, at det kommer til at gå for hurtigt. Hvis kvinden ikke er afslappet og våd i skeden, kommer det til at svie og være ubehageligt. Derved spænder kvinden mere op, og det bliver en ond cirkel. Hvis det gør ondt på dig at have samleje, kan du ikke nyde det og derved har du ikke lyst til samleje. Ved næste samleje forventer du igen smerte, og din krop vil være anspændt på forhånd. For at ændre på dette skal I kunne snakke åbent om tingene og turde være helt trygge ved hinanden og jer selv.
I kan sammen arbejde for et godt sexliv
Det kræver tid og energi at få et godt sexliv. Det kommer ikke af sig selv, men det er noget, I kan opbygge sammen. Det vil også være med til at styrke jeres ægteskab. Så I skal ikke give op. Først skal I snakke med hinanden om fantasier og forventninger til jeres sexliv. Derefter skal I læse i en bog eller på nettet om, hvordan både kvindens og mandens kønsorganer er opbygget, og hvor de særligt følsomme områder er. Mange mænd ved ikke, at kvindens klitoris og området lige inden for skeden er hendes mest følsomme steder, og at kvinden ikke er så følsom dybt inde i skeden.
Sensualitetstræning
Når I er blevet klogere på, hvordan jeres kroppe er bygget op, skal I udforske hinandens kroppe med sensualitetstræning. Det handler om at skabe tryghed og at kende hinandens kroppe. I skal afsætte en til tre timer et par gange om ugen. I den tid skal I være helt uforstyrrede af fx telefoner og fjernsyn. I skal på forhånd kende reglerne om ingen samleje og ingen berøring af kønsorganer, så der ikke skal være nogen frygt for, at øvelsen ender ud i et samleje. Det kan nemlig gøre dig utryg.
Kort fortalt består træningen af flere kærtegneøvelser, hvor I på skift masserer og rører ved hinandens kroppe uden seksuel berøring. I skal give hinanden feedback på berøringen, så I lærer, hvad der er rart. Når I kan mærke nydelse ved det, kan I tage skridtet videre til også at kærtegne kønsdelene og muligvis opnå orgasme. Først, når I har opnået tryghed og lyst, skal I gå videre til et egentlig samleje. Der kan godt gå op til flere uger, inden I begge er nået så langt.
Når I er nået dertil, hvor I får lyst til samleje igen, skal I fortsat guide hinanden og udforske hinanden, så I bliver opmærksom på, hvad der er rart ved jeres kroppe. Det kan være, I skal prøve andre stillinger, eller han skal være den, der berører din klitoris. Det er vigtigt, I sætter ord på, hvad der er godt eller mindre godt for på den måde at hjælpe hinanden til, at det bliver dejligt.
Mere hjælp
På internettet kan I søge efter flere artikler om sensualitetstræning. Jeg vil også anbefale bogen: Bedre sex – og mere af det. Den kan være god at læse som par, og den indeholder også øvelser, der kan være med til at fremme sexlysten. Endelig findes der PREP-kurser, hvor par kan få hjælp til at genopbygge intimiteten.
Hvis du er meget tør i skeden, kan det også hjælpe med en god silikonebaseret glidecreme. Den kan købes i fx Matas. (Silikonebaseret frem for vandbaseret, da den vandbaserede hurtigt tørrer ind.) I skal også have en god massageolie til sensualitetstræningen.
Depression kan have indflydelse
Du skriver, at du har en depression. Når man er syg, har kroppen mindre lyst til sex. Især ved depressioner. Hvis du får medicinsk behandling mod depression, bliver din skede mere tør, og det er sværere at opnå nydelse ved samleje. Jeg synes, du skal snakke med din læge om din depression. Du kan også blive henvist til en psykolog, så du kan få hjælp til at opbygge et bedre selvværd og mere glæde. I kan også sammen blive henvist til en sexolog på sygehuset, hvis I har behov for mere hjælp, end det, jeg har beskrevet.
Tal også med Gud om sex
Da I er blevet gift, før I har haft sex med hinanden, tænker jeg, at I muligvis har en kristen baggrund. Derfor vil jeg også minde jer om, at Gud har skabt ægteskabet, og han har skabt sex til at være godt for os. Så vær frimodige. Bed sammen Gud om at velsigne jer og jeres rejse mod at lære hinanden bedre at kende seksuelt.
Kærlig hilsen
Signe