Jeg har fast kæreste men er forelsket i kollega. Hvad skal jeg gøre?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg håber, jeg kan få lidt viden, for jeg er rigtig ked af, at jeg føler sådan her.

Jeg er en ung mand på 23 år, jeg har en kæreste, som jeg holder meget af og elsker. Jeg har et godt liv med hende, og hvis vi bliver ved med at være kærester, kan det også føre til bryllup og børn.

Jeg har en kollega, som jeg måske “flirter” lidt med og tænker på. Vi taler rigtig godt sammen og arbejder også godt sammen. Hun er en meget smuk og sød pige.

Problemet er, at jeg elsker min kæreste og vil gerne blive hos hende; hun giver mig et godt og stabilt forhold.

Min kollega er meget ung og tager i byen hver weekend, og det er ikke det, jeg vil.

Min kæreste er også ung, men hun har bare ikke det med at feste hele tiden, og hun er også længere fremme med uddannelse. Jeg ved, at da min kollega er så ung, tror jeg, at hvis jeg slog op med min kæreste og gik efter kollegaen, ville det ikke blive til et forhold, som ville holde, til vi bliver gamle. Jeg har tidligere haft kollegaer, som jeg har tænkt lidt på, men jeg har glemt dem hen af vejen.

Min store tanke er: Hvad skal jeg gøre? Jeg har set efter, om andre har skrevet om det, men kun fundet ud af, at man kan være tiltrukket af en anden, selvom man er i et forhold. Man kan også savne en gnist eller noget, der tiltrækker en.

Men hvad kan jeg gøre?

Er det noget nyt i forholdet, jeg skal gøre fx i soveværelset? Er det bare en fantasi? Er jeg forelsket? Skal jeg tale med min kæreste eller kollegaen om det og hvordan?

Håber I kan hjælpe mig med nogle råd.

Anonymous

SVAR:

Kære Anonymous

Tak fordi du skriver til AdamogEva.dk. Det er godt, du skriver og beder om råd i sådan et spørgsmål.

Jeg kan forstå, at du er i et parforhold med en kvinde, som du er glad for og elsker, og at du samtidig er tiltrukket af en ung kollega fra arbejdet.

Dine følelser er helt normale

Det første, jeg får lyst til at skrive til dig, er, at det er en helt normal følelse, du er ramt af. Rigtig mange mennesker oplever, at de, mens de lever i et parforhold, bliver tiltrukket af en anden, som de går op og ned af i hverdagen. Det er en svær følelse at leve med, fordi den retter din opmærksomhed det forkerte sted hen; nemlig mod den unge kvinde fra arbejdet og ikke mod din kæreste.

Flyt opmærksomheden

En måde at flytte din opmærksomhed fra kvinden på dit arbejde og til din kæreste derhjemme kan være at lave endnu flere rare ting med din kæreste i den kommende tid. Sæt dig sammen med hende og fortæl hende, at du gerne vil hende, elsker hende og har brug for mere nærværende tid sammen med hende. Hver gang, du mærker tiltrækningen til den anden kvinde på arbejdet, kan du gå for dig selv, tænke på din kæreste og sende en sød SMS til hende. Vælg bevidst at rette din energi mod den kvinde, du gerne vil leve sammen med og som fortjener din opmærksomhed.

Fravælg din kollega

Hvis du vælger at rette din opmærksomhed mod din kæreste, er du også nødt til bevidst at vælge din unge kollega fra, da du lige nu har svært ved at styre dine følelser i forhold til hende. Dvs. du må undgå fysisk kontakt med hende, undgå at stå for tæt på hende, fravælge længerevarende øjenkontakt og vælge bevidst ikke at være alene med hende. Hvis du bliver ved med at rette din opmærksomhed mod hende, vil det være meget svært for dig ikke at føle dig tiltrukket af hende. Du kan evt. læse artiklen Utroskab for at hente inspiration til, hvad du kan gøre for ikke at dyrke forelskelsen.

Fortæl ikke om din forelskelse

Jeg tror ikke, du skal fortælle din kæreste, at du er tiltrukket af en anden kvinde, med mindre du har været hende utro. Jeg tænker, at du igennem livet kan komme til at opleve flere gange, hvor du bliver tiltrukket af en anden, og at din kæreste ikke kan bruge dine følelser på det område til noget. Hun har i stedet brug for, at du anerkender og ser hende og retter din energi mod hende. Hvis I på et tidspunkt skal dele så sårende og følsomme informationer, kræver det et meget fortroligt rum, og ofte kræver det, at man har kendt hinanden længe og ved, at det ikke fører til, at I går fra hinanden.

Kontrol over følelser

Alt i dit brev fortæller mig, at du er lige, hvor du skal være med din kæreste, som gerne vil de samme ting som dig, og som du elsker, gerne vil giftes og have børn sammen med. Vi kan ikke kontrollere vores følelser, men vi kan kontrollere, hvad vi gør ved dem! Hvis du i tide handler klogt og vender din kærlighed og opmærksomhed mod din kæreste, så er det det allerbedste, du kan give hende og dig selv.

Fri til din kæreste

Jeg tænker, det også kan være en god ting, at I snakker om, hvad det kunne være dejligt at lave sammen. Måske har I slet ikke prøvet alle de dejlige ting, som I gerne vil sammen. Måske skal I planlægge en ferie eller en weekend sammen, hvor I har god tid kun til jer. Måske skal du gøre alvor af det, du skriver med bryllup, og fri til hende som en anerkendelse af, at det er hende, du vil leve sammen med og være tro overfor. Som en følge af det vil det også være stærkt at udvikle jeres seksuelle relation og dele lyster og fantasier med hinanden.

Jeg håber, du vil opleve, at jeres parforhold vil blive endnu bedre og stærkere, når du vender din opmærksomhed mod din kæreste og sætter alle sejl til for at lære hende endnu bedre at kende.

Kærlig hilsen
Lise Berggren Smidt