Jeg er forelsket i den samme som min veninde – hvad skal jeg gøre?
Kære adamogeva!
Jeg er en kristen pige på 16 år. Jeg går på efterskole, som desværre snart er slut ... Problemet er, at min bedste veninde har været forelsket i den samme dreng hele skoleåret. Drengen er en af mine venner, men hun og han snakker ikke så meget sammen. Derfor har jeg været en slags “wingman”, der hjælper dem med at komme tættere, fordi jeg jo er så gode venner med dem begge.
Men! Nu er jeg også gået hen og blevet forelsket i ham, og jeg har hørt, at han har det på samme måde ... Jeg er ulykkelig, for jeg vil så gerne være sammen med ham, men vil ikke ødelægge det mellem mig og min veninde. Hun har flere gange sagt, at hun aldrig ville tilgive mig, hvis jeg bare så meget som tænkte på det. Jeg har altid bare grinet af det og ikke tænkt mere over det.
Men jeg ved slet ikke længere, hvad jeg skal gøre! Jeg er så forelsket. Synes I, at han allerede er “reserveret” til min veninde, og jeg bare skal give op, eller bør jeg tage en snak med min veninde om det?
Kærlighed fra mig ...

SVAR:
Kære anonyme forelskede
Det er ikke en sjov situation, du står i lige nu, hvor du gerne vil tage hensyn til både dine egne og din bedste venindes følelser på samme tid.
Mærk dine egne følelser
Allerførst synes jeg, du skal tænke godt over, om du virkelig er interesseret i denne dreng. Der er nemlig ingen grund til at sætte gang i en masse, hvis du i sidste ende alligevel ikke vil være sammen med ham. I slutningen af et efterskoleår sker der en masse, og følelserne er på overarbejde med at få det hele med. Så mærk godt efter, om det kan være “afslutningspanik-følelser”, som du forveksler med forelskelse. Det kan du finde ud af ved at vente med at starte et forhold, til efter skoleåret er omme. Så bruger du heller ikke den sidste tid på efterskolen isoleret i en forelskelsesboble med en kæreste, men har god tid med venner og veninder.
Måske kan du få noget hjælp til at afklare dine følelser ved at læse nogle artikler og svar i temaet Fra venner til kærester.
Tal med din veninde
Mærker du – og beslutter du dig for – at din forelskelse er god nok, og denne dreng er noget særligt, vil jeg anbefale dig at tale med din veninde om, hvordan du har det. Fortæl hende, hvad hun betyder for dig, og fortæl om det dilemma, du står i, fordi du ikke ønsker at såre hende. Sig til hende, at du gerne vil holde fast i jeres venskab og derfor vil være ærlig overfor hende. Det kan være, hun forstår – at hun er så god en veninde, at hun sætter sine egne følelser til side for din skyld. Det kan også være, hun bliver rigtig såret og ked af det, måske endda vred. Det kan være, hun ikke vil være din ven mere – det ved jeg ikke. Men risikoen er der, så du skal også tænke over, om drengen er det værd – det kan koste dit venskab med din veninde.
Jeg håber meget for dig, samtalen ender med, at du får et godt forhold til både din veninde og drengen.
Husk også, at du altid kan bede Gud om hjælp og støtte. Han kender dig bedst og vil dig det allerbedste. Og uanset, hvordan dit dilemma ender, går han med dig med trøst og viser veje igennem det svære.
Kærlig hilsen
Maria