Hvornår kommer menstruationen igen efter en kirurgisk abort?
Hej
Jeg fik en kirurgisk abort i midt november, men har stadig ikke fået min mens. Det er næsten ni uger siden. Er det normalt?
K, 20 år

SVAR:
Hej K
Tak for dit spørgsmål til brevkassen
Kroppe er forskellige
Kroppe er forskellige, og derfor kan der også være store forskelle på, hvornår menstruationscyklussen er tilbage til normal efter en abort. Under graviditet er der en stor mængde hormoner i kroppen, som skal tilbage på det niveau, de havde før graviditeten.
De fleste vil få deres første menstruation 4-8 uger efter aborten. Men har du normalt en lang eller meget uregelmæssig cyklus, kan der gå længere tid.
Kommer din menstruation ikke indenfor de næste uger, vil jeg dog råde dig til at kontakte din praktiserende læge. I kan sammen finde ud af, om der skulle være restprodukter fra graviditeten, som gør, at din krop forsat tror, du er gravid og derfor ikke sætter gang i en ny cyklus.
Husk prævention
Husk også på, at du godt kan blive gravid, selvom du ikke har fået din menstruation endnu, da ægløsningen falder før menstruationen. Hvis du har samleje og ikke ønsker en ny graviditet, så husk at bruge prævention.
En at tale med
Jeg ved ikke, om du selv fravalgte graviditeten, eller om din abort skyldes en ønsket graviditet, som ikke udviklede sig i den rigtige retning. Uanset om aborten er et tilvalg eller ej, så ved jeg dog, at mange kvinder er berørt af oplevelsen længe efter.
Hvis det er tilfældet hos dig, og du har brug for en at tale med om dine tanker og følelser, så vil jeg opfordre dig til at kontakte Abortlinien. De har stor erfaring med at tale med kvinder i din situation og vil meget gerne lytte til dig.
De bedste hilsner
Louise