Hvorfor er min cyklus pludselig blevet længere?
Hej
Jeg har et egentlig meget kort spørgsmål. Sagen er den, at jeg er en pige på 18 år, der har haft menstruation i snart fem år. De senere år er den blevet regelmæssig, og min cyklus har altid været på 28 eller 29 dage. Hver måned.
Her de senere måneder har jeg dog bemærket, at den pludselig er blevet 32 dage. Altså der er i de sidste måneder gået 32 dage fra første menstruationsdag til næste første menstruationsdag. Jeg tager ikke medicin, og der er ikke sket ændringer i min livsstil. Derfor er jeg blevet ret bekymret for, hvad det kan betyde.
Mvh pige, 18 år

SVAR:
Kære pige på 18 år
Godt du skriver! Det lyder, som om du har tænkt en del over, hvad der kunne være årsagen til, at din cyklus er blevet længere, så det er godt, du får delt din bekymring. Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig.
Menstruationscyklus påvirkes af flere faktorer
Det korte svar på dit spørgsmål er, at jeg ikke kan give dig et specifikt svar. Som du selv skriver, kan medicin eller ændringer i din livsstil gøre, at din menstruationscyklus ændrer sig. Prævention i form af p-piller eller lignende, eller et højt niveau af motion eller meget lille energiindtag kan have påvirkning på cyklussen. Det lyder dog, som om der ikke er sket noget væsentligt for dig på de områder.
Ud over medicin og livsstil er der også en række andre faktorer, som har indflydelse på kvindens cyklus. Vi kender ikke alle mekanismer. Men vi ved, at feromoner, som er duftstoffer, både kvinder og mænd udskiller, kan påvirke menstruationscyklussen. Det er fx set, at kvinder, der bor sammen, synkroniserer deres cyklus. På samme måde kan en kvinde, der flytter sammen med en mand lige pludselig få ændringer i sin cyklus. Noget så simpelt som det at blive ældre påvirker også kvindens hormoner.
Er det farligt?
Jeg kan høre på dig, at du er bekymret over ændringen i cykluslængde. Hvis vi havde siddet over for hinanden, havde jeg spurgt dig, hvad du er bekymret for, det kunne være. Men nu må jeg prøve at gætte lidt. Derfor vil jeg sige, at der ikke er noget farligt i, at din cyklus har ændret sig fra 28 til 32 dage.
Normalt er kvinders cyklus mellem 28 og 35 dage, og så længe din faste cyklus befinder sig inden for det tidsrum, er der ikke grund til bekymring for, at der kan være noget galt med din krop. Du har en helt normal cykluslængde. Livet igennem ændrer helt raske kvinders menstruationscyklus sig ofte lidt. Det lyder, som om du er en helt almindelig kvinde, hvad det angår.
Jeg håber, mit svar har hjulpet dig. Du er altid velkommen til at skrive igen til os.
De bedste hilsner
Amalie