Hvad er årsag til de smerter, jeg har i højre æggestok?
Hej
Jeg har længe (ca. 3 år) døjet med smerter ved højre æggestok. Har været til lægen en masse gange, men lægen udelukker kun forskellige ting uden at undersøge videre.
Mine smerter kommer i perioder, men de er ikke regelmæssige. Nogle gange er det værre end andre. Engang besvimede jeg på arbejde pga. smerterne. Det er en trykken og stikken og følelsen af, at der er noget, når jeg trykker.
Jeg har en mindre cyste, men det burde vel ikke gøre så ondt? Derudover havde jeg en spontan abort, lige inden smerterne begyndte, men kan der stadig sidde noget efter så lang tid?
Jeg er lidt i vildrede over, hvad jeg skal gøre. Er det cysten, en spontan abort eller noget helt tredje, jeg skal undersøge?
N, 23 år

SVAR:
Kære N
Tak fordi du skriver til os og deler din bekymring. Det lyder bestemt ikke nemt med de smerter, du oplever ind imellem. Jeg må indrømme, at det er svært for mig at give dig et svar på, hvad der kan være årsagen til smerterne, når jeg ikke kan lave undersøgelser på dig og udspørge dig grundigere. Men jeg håber, at du trods alt får lidt hjælp fra mit svar.
Smerter i nedre højre del af maven
I denne del af maven er der forskellige organer, som smerterne kan stamme fra: Tarmene, urinvejene, livmoder og æggestokke, og selv problemer med galdeblæren kan i sjældne tilfælde mærkes der.
Hvor stammer dine smerter så fra? Ofte vil der være andre symptomer eller tegn fra det organ, som smerter opstår fra. Hvis der er tale om tarmen, så vil man ofte også se ændringer i afføring, presserende trang til at gå på toilettet, kvalme eller opkast. Fra de indre kønsorganer kan det være ændring i udflåd, menstruationscyklus eller smerter ved samleje. Urinvejene kan også give symptomer i form af ændring af vandladningsmønster, blod i urinen eller smerter i den øverste del af lænden.
Du nævner helt konkret, om smerterne kan skyldes en cyste på din ene æggestok. Nogle cyster kan godt vokse sig store og give gener. Så det er da en mulighed. Men så længe den er lille, vil det være meget sjældent, at den kan mærkes. Du nævner også en spontan abort som årsag til smerterne. Det kan jeg ikke forestille mig, at det er. Så skulle der som minimum også være ændringer i din menstruation/udflåd.
Hvad så herfra?
Hvis du gerne vil have svar på, hvor dine smerter stammer fra, vil jeg råde dig til at gå til din læge. Særligt hvis de er meget generende for dig i din hverdag og forhindrer dig i forskellige aktiviteter. Jeg tænker, I kan begynde med at undersøge et organsystem ad gangen. Hvis du har andre symptomer, som kan pege jer i retning af, hvor I skal lede, vil det være en hjælp. Ellers må lægen forsøge at henvise dig til forskellige undersøgelser hos speciallæger, så I som minimum får udelukket tilstande, der kræver behandling.
Det kan også være, at du kan lave en “smerte-dagbog”, som kan pege jer i retning af, hvor smerterne præcis sidder, og hvad der kan gøres for at lindre dine smerter.
Læger har ikke alle svar
Uanset hvor gerne vi ville, så har læger ikke alle svar. Og kroppen er langt fra nem at regne ud. Så det er ikke altid, vi finder en årsag til smerter. I det tilfælde kan en “smerte-dagbog” også hjælpe til måske at give dig en ide om, hvad du kan gøre for at have det bedst muligt.
Jeg håber, du har fået noget her i svaret, som kan hjælpe dig lidt videre. Og så håber jeg alt det bedste for dig.
Du er altid velkommen til at skrive til os igen.
De bedste hilsner
Amalie