Hvorfor ved jeg ikke, om jeg elsker min kæreste?
Hej Adam og Eva.
Jeg har fået rigtig meget ud af at læse jeres artikler og svar på andres spørgsmål, men jeg har dog også nogle ting, jeg har brug for at få svar på.
Jeg bor sammen med min kæreste, og er sammen med ham på tredje år. Han er en skøn fyr og har ubetinget kærlighed til mig. Jeg derimod er typen, som er ubeslutsom og ved ikke, hvad jeg føler, men tror jeg elsker ham - det bilder jeg mig hvert fald ind. Dog har jeg ofte perioder, hvor jeg er meget i tvivl, både pga. vores forskelligheder, og fordi jeg ikke har lyst til at dele sex med ham. Jeg vil gerne være sammen med ham, men jeg gider ikke sex (måske fordi jeg ikke får noget ud af det). Sommetider tænker jeg på, om vi bare er gode venner, og det fylder rigtig meget i min hoved.
Min kæreste er den sødeste, rareste og kærligste kæreste jeg har haft, og jeg har aldrig oplevet den form for kærlighed før. Han vil gøre alt for mig, og han vil blive gammel med mig. Han drømmer om, at vi skal have børn sammen, og jeg har egentlig altid forestillet mig, at han ville blive en perfekt far. Selv da jeg var single og IKKE ville være kæreste med ham, skulle han være donorfar (havde jeg tænkt, hvis jeg ikke fandt en fyr).
Min kæreste og jeg har kendt hinanden længe, og han har kæmpet for mig i 2 år, hvor jeg var fast besluttet på at vi IKKE skulle være kærester. Det endte dog med, at vi havde sex sammen og havde et kærestelignende forhold, uden at vi viste det for andre - for vi var jo IKKE kærester, holdt jeg fast i. Han erklærede ofte sin kærlighed, hvor jeg afviste ham.
Jeg har bare så mange tanker omkring min kærlighed til ham - er vi bare venner, eller hvorfor tvivler jeg så meget på min kærlighed til ham? Jeg kan fortælle ham alt, og han giver mig den største tryghed.
Har I nogle gode råd til mig?
Knus, den fortvivlede på 26 år

SVAR:
Kære fortvivlede
Dejligt at høre, at du har fået meget ud af at læse artikler og svar på brevkassen AdamogEva. Og godt, at du spørger til det, som lige præcis du har brug for at spørge om.
Synet på din kæreste
Det første, jeg lægger mærke til i dit brev, er alle de positive kommentarer om din kæreste:
• Han er den sødeste, rareste, kæreste
• Skøn fyr
• Ubetinget kærlighed til mig
• Han vil gøre alt for mig
• Han skulle være donorfar
• Jeg kan fortælle ham alt
• Han giver mig den største tryghed
• Jeg har aldrig oplevet den form for kærlighed før
Sikke en lang liste med godt om din kæreste.
Udfordret af tvivl
Selvom du har så mange skønne ord om din kæreste, så kan jeg høre, at DU er i tvivl. Jeg har lyst til at spørge dig om, hvor denne tvivl kommer fra. Hvordan er du vokset op? Overvej følgende: Er du vokset op i et hjem, hvor du var usikker på, om du kunne få nærhed? Har du oplevet, at du ikke lige kunne regne med, at din mor og far var der for dig? Har du gennem din opvækst lært en strategi, hvor du har lukket i for ikke at blive skuffet ved at få en afvisning?
Hvis det har været sådan at være dig, så er der en god grund til, at det er svært at lukke op og modtage en masse godt fra din kæreste, for det er du så ikke vant til. Prøv at være nysgerrig på, hvor din tvivl kommer fra.
Udfordret af ubeslutsomhed
Du skriver, at du har svært ved at beslutte dig. Hvis du har oplevet en usikker tilknytning til dine forældre, som ligner det, jeg har beskrevet ovenfor, så kan det have ført med sig, at du ikke har tillid til, at du kan knytte dig til andre, og at det derfor er svært at beslutte dig.
Du kan måske have glæde af at læse artiklerne: Når fortiden gør ondt og Slip dine forældre. Her beskrives noget om, hvordan vores opvækst præger vores følelser og adfærd som voksne.
At skabe et modtagested
Prøv igen at læse den positive liste om din kæreste. Kan din forstand sige: "Jeg ønsker at blive sammen med ham!"? Hvis din forstand siger ja, så kan du tænke, at det er et skridt i den rigtige retning. Vores vilje kan bruges til rigtig meget. Den kan hjælpe os, når vores følelser er i vildrede. Som jeg aflæser dit brev, så lyder det til, at dine følelser er i tvivl. Vi kan ikke dirigere vores følelser, men måske du kan skabe et modtagested inden i dig, som kan begynde at modtage noget af alt det gode, som han har til dig. Det kunne være et skridt mere i rigtig retning.
Udfordret af fortvivlelse
Du har skrevet til brevkassen. Super god idé, når du er fortvivlet. Jeg håber, at mine tanker til dig har skubbet nogle refleksioner i gang. Du er meget velkommen til at vende tilbage.
Rigtig mange hilsner
Hanne Esmarch