Hvorfor opsøger han mig, når han bedre kan lide en anden?
Hej
jeg hedder Mira og er 15 år.....
og nu skal du høre.  Jeg var til en overnatning med min ungdomsklub. Så om aftenen, da vi lagde os ind i sengen for at se film, kom der nogle af drengene ind. Det skal lige siges, at jeg lå sammen med 4 andre piger, mens alle drengene lå sammen med 2 andre piger inde i et andet rum.
Men altså de var mange gange inde, og de lagde sig på min madras og alt sådan noget, hvilket er meget hyggeligt.  Så på et tidspunkt faldt vi alle sammen i søvn, og så vågnede jeg ved at 2 af drengene og de 2 andre piger stod inde på vores værelse.
Så lagde den ene dreng sig ned til mig, vi lå seriøst i ske i en halv time, hvor jeg hele tiden var ved at falde i søvn.  Det var jo mega hyggeligt men...
alle drengene er tit sammen med de to piger, og når de ikke er der, så er de sammen med mig og min bedste veninde. Så det, jeg ikke rigtig forstår, er, hvorfor han gik ind for at ligge ved mig, når det virker som om, at han bedre kan lide en af de andre piger. Vi er meget gode venner og sådan noget og er sammen i skolen, men lige det her forstod jeg ikke rigtigt.  Hvad tænker du, ud for det du har hørt.
Venlig hilsen Mira, 15 år

SVAR:
Hej Mira
Tak for dit spørgsmål! Jeg kan godt forstå, at du er forvirret omkring det, der er sket.
Signaler kan være svære at tolke
Nogle gange er det bare svært at finde ud af de signaler, andre sender til os. På samme måde som du har det med den dreng fra din klasse. Og nogle gange er det også bare svært selv at sende de rigtige signaler; vi kan være forvirrede, splittede, eventyrlystne eller egoistiske. Det svære ved signaler, (altså den måde vi er overfor hinanden på), er, at de skal tolkes; sådan som du nu forsøger at gøre med ham.
Jeg er glad for, at du spørger, hvad jeg tænker ud fra det, jeg har hørt, for jeg kan netop ikke give dig et facit, men jeg kan og vil gerne dele mine tanker med dig.
Flirt kan gøre sårbar
Drenge og piger, måske særligt i din alder, prøver grænser af og ser, hvor de har hinanden henne. Nogle gange flirter vi. Nogle gange lægger vi noget i det: vi vil gerne fange den andens opmærksomhed og være interessant i den andens øjne – vi lægger op til, at vi muligvis skal være mere end venner. Andre gange flirter vi bare, fordi det er dejligt og giver selvtillid, hvis den anden flirter igen. Dette skal man dog passe på med, da man let kan komme til at såre den anden.
... og handlinger uden ord kan gøre usikker
Nogle gange prøver vi grænser af; hvad siger du til, hvis jeg lægger mig her? Hvordan føles det at ligge her med dig? Når man gør ting, fx ligger i ske, og man ikke taler om det, så kan det skabe en masse tanker, fordi man kan blive usikker på, hvorfor den anden gjorde det. Måske også hvorfor man selv gjorde det?
Det, du kan forholde dig til, er det, han siger og gør – ikke bare den dag men også til hverdag. Er der andre situationer, hvor han har sendt signaler/opført sig på en måde, som du ikke helt kunne forstå? Eller var det denne ene gang? Viser han på andre tidspunkter, at han er interesseret i dig, eller var det lige den aften?
Mærk efter, hvor din egen grænse går
Det, jeg synes, der først er vigtigt, er: Hvad betød det for dig? Hvorfor lå du i ske med ham?
Hvis du bare vil være venner med ham, så prøv fremover at være opmærksom på at sige fra, hvis han en anden gang sender signaler, der kan virke som om, at han vil være mere end venner med dig. Hvis det sker igen, kan du også spørge ham, hvorfor han gør det. Det er bare vigtigt at huske, at det ikke er sikkert, at han kan sætte ord på det.
Hvis du gerne vil være mere end venner, kan du se, om du kan få mere tid sammen med ham og gerne bare jer to, så du kan lære ham bedre at kende. På den måde bliver det også lettere at finde ud af, hvad han mener, og der kan opstå muligheder for, at I kan tale sammen om det.
Jeg håber, at dette kan hjælpe dig lidt med nogle af dine forvirrede tanker.
Kærlig hilsen
Dorthe Mørch Mikkelsen