Hvorfor klør mine bryster?
Hej, jeg er en pige på 13 år og har virkelig et problem med mine bryster, nemlig at de klør.
Så jeg ville gerne vide, hvorfor de klør?

SVAR:
Kære 13-årige pige
Tak for dit spørgsmål og din frimodighed til at skrive til os.
Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere om denne kløe på brysterne. Derfor svarer jeg lidt bredt, så det kan passe til forskellige svar på det, jeg ville spørge dig om. Lov mig at skrive igen, hvis det ikke rigtigt svarer på dit spørgsmål.
Vokseværk
Du kan have kløe på dine bryster, fordi de vokser. Huden strækker sig, og i den forbindelse kan den tabe fugt. Smør dem med en god fugtighedscreme (uden parfume) eller en olie, som er beregnet til huden.
Du kan læse mere om din pubertetsudvikling i vores artikel Fra pige til kvinde.
Hormoner
Nogle oplever at have kløe eller ømhed på brysterne lidt op til menstruation. Så det kan også være, det har en sammenhæng, hvis du har fået menstruation. Prøv at skrive datoerne ned, hvis det veksler, hvornår du oplever kløe. På den måde kan du se, om der er et mønster, som hænger sammen med din menstruation eller måske med en bestemt bh.
Ydre påvirkning
Har I for nylig skiftet vaskepulver, eller er det særligt, når du bruger en bestemt bh, der opstår kløe? Det kan være, I skal gå over til Neutral vaskepulver, og måske skal du have en ny bh i et andet materiale, end det du har. Huden på brysterne er meget følsom, og hvis I fx har skiftet vaskepulver, kan det give kløe, fordi der er noget i sæben, du ikke tåler.
Udslæt
Er der noget at se, der hvor det klør? Er der rødt udslæt eller knopper, eller kan du mærke noget under huden, der hvor der er kløe? Skæller huden? Har du kløe andre steder på kroppen? Hvis der er det, ville det være en god ide at tage forbi lægen, så du kan blive allergitestet og få en snak med ham/hende om det. Tal først om det med din mor eller en anden voksen, du har tillid til.
Jeg håber, det gav dig svar. Ellers må du endelig skrive igen.
Kærlig hilsen
Mona