Hvorfor kan jeg ofte ikke mærke, at jeg elsker min kæreste?

Vis spørgsmål

Ok – kan jeg få noget uddybet? (Se link til tidligere spørgsmål og svar i svaret nedenunder, red.) Jeg vil gerne vide, hvorfor jeg tit ikke kan mærke, at jeg elsker min kæreste. Det synes jeg ikke, hun svarer på.

Når jeg så spørger mig selv, om jeg elsker min kæreste, kan jeg godt tænke over det i flere minutter, før jeg finder ud af, at jeg elsker hende. Hvorfor tager det så lang tid? Hvis jeg spørger mig selv, om jeg elsker min kæreste, burde jeg så ikke med det samme kunne svare ja? Når jeg så har fundet ud af, at jeg elsker hende, er følelserne ikke så stærke. Det er sjældent, jeg oplever, at mine følelser for hende er stærke. Hvorfor?

Min kæreste sagde forleden, at hun elsker mig mere og mere. Er det et problem, at jeg måske ikke har det på samme måde? Lige for tiden savner jeg hende meget og vil være sammen med hende hele tiden, selvom vi har været meget sammen de sidste par dage. Det er, som om jeg er forelsket i hende igen. Eller er jeg begyndt at elske hende mere?

Der var også noget andet, som jeg gerne ville vide. Hvorfor bliver jeg nogle gange i tvivl, om jeg elsker min kæreste? Når jeg kysser hende, krammer hende, vil gerne være sammen med hende hele tiden nogle gange, gør ting for hende og vil hende det bedste, så viser det vel, at jeg elsker hende. Eller hvad ?

På forhånd tak!

Hilsen P, 26 år

SVAR:

Kære P

Dejligt, du skriver igen, når du ikke synes, du fik svar på dit spørgsmål. Tidligere spørgsmål og svar: Hvorfor kan jeg ikke mærke, at jeg elsker min kæreste?

Som jeg læser dine henvendelser, er essensen i dit problem, at du ikke altid kan mærke/føle, at du elsker din kæreste. Og når følelserne er der, synes du sjældent, at følelserne er så stærke (som de burde være). Fordi du ikke kan mærke kærligheden til din kæreste, kommer du i tvivl, om du virkelig elsker hende, og det bliver derfor svært for dig at udtrykke din kærlighed til hende.

Jeg tror, dit problem langt hen ad vejen skyldes, at du har den opfattelse, at stærke, varme følelser er en forudsætning for kærlighed.

Følelser

Mennesker er ret forskellige, når det kommer til følelser. Nogle oplever let store følelsesmæssige svingninger (kan fx let blive meget glade, meget begejstrede, meget vrede og meget sårede). Andre derimod oplever ikke ret store følelsesmæssige udsving. Selvfølgelig bliver man glad eller ked af det, men det er måske sjældent, man ligefrem føler sig jublende lykkelig. Er du i andre sammenhænge en person, der har let til store følelser og fx let bliver begejstret? Eller er du generelt en person uden de store følelsesmæssige udsving?

Hvis man er en person uden de store følelsesmæssige udsving, der danner par med en person med store følelsesmæssige svingninger, kan det let give store udfordringer til begge. For hvor den ene måske let føler sig som nyforelsket, vil den anden måske sjældent fornemme de store følelser for den anden (det betyder ikke, at man ikke elsker den anden, hvilket jeg vil komme tilbage til senere). Det vil i sådanne tilfælde være vigtigt, at begge har erkendt forskelligheden på dette punkt og respekterer den anden, som hun/han er.

Tanker og følelser

Følelser kan opstå nærmest ud af det blå – uden vi aktivt gør noget for at frembringe dem. Derimod kan følelser ikke fremmanes ved udelukkende at fokusere på (manglende) følelser. Det betyder imidlertid ikke, at det er umuligt at påvirke egne følelser. Vores følelser er nemlig forbundet med vores tanker og handlinger, som vi kan kontrollere på en helt anden måde end følelserne. Så hvis man ønsker at få mere positive følelser for et andet menneske, er det bedste, man kan gøre at tænke kærlige tanker om vedkommende og udføre kærlige handlinger.

Sammenhængen mellem tanker, handlinger og følelser, tror jeg, er grunden til, at du oplever, du får følelser for din kæreste, efter du har tænkt grundigt over, om du elsker hende. I processen har du jo sandsynligvis netop tænkt på, hvad hun betyder for dig, hvilke gode egenskaber, hun har osv. Det er altså kærlige tanker, som kan føre til kærlige følelser. Dine følelser bliver så ikke helt så stærke, som du kunne ønske dig, men det tror jeg mere skyldes din person(lighed) end manglende kærlighed til din kæreste.

Kærlighed er ikke kun følelser

Kærlighed er langt fra kun store følelser. Det er derfor farligt, hvis du udelukkende ser på dine følelser, når du skal “bedømme”, om du elsker et andet menneske. Selvfølgelig er der følelser forbundet med kærlighed, men kærlighed kommer i mindst lige så høj grad til udtryk gennem aktive, kærlige handlinger – viljeshandlinger. Hvis der kun er kærlige følelser og ord men ingen kærlige handlinger, kommer de store ord/kærlighedserklæringerne let til at virke tomme. For kærligheden må også komme til udtryk i den måde, vi behandler hinanden på – handlinger siger så meget mere end ord.

En forudsætning for et livslangt stabilt forhold med din kæreste kræver, at du affinder dig med, at der er flest hverdage i et forhold, og at du langt fra altid (måske kun sjældent) kan mærke/føle din kærlighed til din kæreste. Det betyder ikke, at du ikke elsker hende, men måske vil din kærlighed til hende snarere kunne blive bekræftet gennem de kærlige tanker, du tænker om hende og jeres forhold og den måde, du behandler hende på. Så sandsynligvis må du – som mange andre – slå dig til tåls med, at du ved, du elsker hende. Og det uanset, hvordan dine følelser så end måtte være eller ikke være på det pågældende tidspunkt.

Synlige tegn på din kærlighed

Når du ikke så tit kan mærke, du elsker din kæreste – og at dine følelser ikke er så stærke, når de er der – tror jeg, det hænger sammen med den person, du er. Jeg gætter på, at du generelt ikke er en person, der oplever store følelsesmæssige udsving (fx let begejstres) – men måske tager jeg fejl? Hvis mit gæt er rigtigt, tror jeg, det bedste du kan gøre er at acceptere, det nu engang er sådan, du er, samtidig med at du ved, det ikke siger noget om din kærlighed til din kæreste.

Når du bliver i tvivl, om du elsker din kæreste, tror jeg nemlig, det hænger sammen med, at du lægger for meget vægt på dine følelser i stedet for at se på alt det, du gør (kysser, krammer, er sammen med, gør ting for hende og ønsker hende det bedste), som netop kan tages som synlige tegn på din kærlighed til din kæreste.

Så mit råd til dig er, at du skal kigge mere på dine handlinger og tanker i stedet for at mærke efter dine følelser, når du skal afgøre, om du elsker din kæreste.

Håber, mit svar besvarer dine spørgsmål.

Jette