15 år: Hvorfor har jeg ikke fået min menstruation endnu?
Hej
Jeg er en pige på 15½ år, som stadig ikke har fået sin menstruation.
For omkring 1-2 år siden kom der lidt blod i mine trusser, som varede i et par dage, og stoppede så – hvad kan det have været?
Nu har jeg bare rigtig meget udflåd og kan ikke gå nogen steder uden trusseindlæg!
Jeg begyndte at udvikle bryster for omkring 3 år siden og fik udflåd for 1½-2 år siden.
Min mor siger, at hun selv var sent udviklet og fik sin menstruation omkring starten af 9. klasse, men hun var den yngste pige i sin klasse, og jeg er den ældste pige i min klasse, så synes at det er lidt underligt, jeg ikke har fået min menstruation endnu.
Jeg har tænkt meget over, om rygning måske kan have noget med det at gøre? Jeg er ikke fast ryger eller noget, men jeg har prøvet det et par gange.
Hilsen en urolig pige

SVAR:
Kære urolige pige
Mange tak for dit spørgsmål.
PUBERTETEN OG DEN FØRSTE MENSTRUATION
Når jeg læser dit spørgsmål, kan jeg høre, du venter på at få din menstruation. Måske har de andre i din klasse allerede fået det, og det er svært at blive ved med at vente. Du er 15½ år, og det er rigtigt, at de fleste piger får deres menstruation, når de er mellem 10 og 15 år. Men det er ikke dermed unormalt først at få menstruation senere.
Du skriver, at der for 1-2 år siden kom lidt blod i dine trusser, at du begyndte at udvikle bryster for 3 år siden og har haft udflåd i 1½-2 år. Det er alt sammen fine tegn på, at din krop er igang med at udvikle sig og gå fra at være pige til kvinde. Blødningen, du oplevede for 1-2 år siden, kan have været første tegn på, at der begyndte at ske noget i dine æggestokke og livmoder. At du nu har udflåd er også tegn på, at du udvikler dig. Det kan være rigtig generende med meget udflåd, men når din menstruation på et tidspunkt kommer, og du begynder at have en menstruationscyklus, vil det formentlig blive mere i perioder, du vil opleve meget udflåd.
Du kan læse mere i artiklen Den første menstruation
MOR OG DATTER
Det er rigtig fint at snakke med sin mor om, hvornår hun fik sin første menstruation, fordi vi kvinder ofte “arver” fra vores mødre på det punkt. Når din mor var sent udviklet, kan det derfor være med til at forklare, at du endnu ikke har fået din menstruation, og det lyder ikke til, at der er noget galt.
RYGNING
I forhold til om rygning har betydning for din første menstruation, kan jeg ikke give dig et sikkert svar. Fakta er, at rygning kun har skadelige virkninger på vores krop, og det er bevist, at kvinder, der ryger, har sværere ved at blive gravide, fordi rygningen påvirker både æggestokkene, slimhinden i livmoderen og transporten af et evt. befrugtet æg gennem æggelederne. Jeg kan ikke forestille mig, at det at have prøvet at ryge et par gange, har nogen betydning for din menstruation, men jeg kan kun opfordre dig til at undgå rygning i fremtiden, så du passer bedst muligt på din krop.
AT VENTE
Mens du stadig venter – og måske endda længes efter at få din menstruation – vil jeg opfordre dig til at prøve, om du kan nyde, at du netop ikke har fået din menstruation endnu. Nogle piger får ondt i maven eller bliver i mindre godt humør, når de har deres menstruation, så det er ikke altid let, når først menstruationen er kommet. Og den skal nok komme! Din krop lyder til at være igang med at udvikle sig og lyder til at være helt, som den skal være.
Jeg håber, jeg har givet dig et svar, du kan bruge. Du er altid meget velkommen til at skrive igen.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen
Anette