Hvorfor har jeg sådan nogle stærke mavekramper?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en pige på 12. Jeg er begyndt at få store mavekramper, som jeg ikke kan være i, og så bliver jeg nødt til at sætte mig ned, men de går ikke væk.

Mvh pige 12 år

SVAR:

Kære pige

Tak fordi du skriver til brevkassen. Det lyder som nogle virkelig trælse mavekramper, du oplever, og det er en rigtig god ide at søge hjælp. Desværre kan jeg ikke komme med et godt bud på årsagen til dine mavesmerter uden at vide noget mere, for der er mange forskellige ting, som kan give ondt i maven.

Smerter fra tarmsystemet

Mavesmerter kommer ofte fra vores tarmsystem, og i langt de fleste tilfælde er det helt ufarligt. En af de hyppigste grunde til mavesmerter er faktisk forstoppelse, hvor afføringen bliver så hård, at den næsten sætter en prop i hele systemet, og det kan godt give mavekramper.

Det kan også være, at der er en type mad, man ikke kan tåle, som gør at maven brokker sig og gør ondt. Hvis mavesmerterne bliver værre og værre uden at forsvinde igen, kan det være tegn på, at tarmen er syg, og så skal man gå til lægen.

Generelt kan problemer med tarmen vise sig på forskellige måder: Hvis man har længerevarende hård afføring eller diarre. Hvis smerterne kommer, når man spiser noget særligt. Hvis man har kvalme, eller der er blod i afføringen. Med et eller flere af de her symptomer er det en god ide at gå til lægen.

Menstruationssmerter

På os kvinder ligger kønsorganerne også i maven og kan være årsag til smerter. De ligger nederst i maven sammen med blæren, så hvis dine mavesmerter sidder dernede, kan det være en årsag. Mange – særligt unge – oplever mavesmerter, når de har menstruation, både op til og under blødningen. Smerterne kommer fra livmoderen og er ufarlige, men selvfølgelig rigtig træls.

Hvis det er menstruationssmerter, du oplever, kan du forsøge med en varmepose/-dunk hen over maven. Det kan ofte tage toppen af smerterne. Menstruationssmerter kan også være så slemme, at det er nødvendigt med smertestillende medicin. Du kan starte med at prøve paracetamol evt. sammen med ipren.

Generelt vil det være en god ide at snakke med din mor om det. Måske har hun også oplevet mavekramper ved menstruation og har nogle gode råd til dig. Du kan læse mere om menstruationssmerter her:

Den første menstruation
Kan jeg få hjælp til kraftige menstruationssmerter?

Mavesmerter når man har det svært

Vores krop og sind hænger sammen, så hvis man har det svært, fx er ensom, stresset eller bekymret, kan det også give ondt i maven. Det kan være mobning, problemer i skolen, med vennerne eller derhjemme eller noget ubehageligt, man har oplevet på nettet.

Denne form for mavesmerter sidder ofte midt i maven og kan komme i nogle særlige situationer. Fx når man skal i skole, eller når man tænker eller bekymrer sig for noget bestemt. Det kan være kroppens måde at fortælle: “Jeg har det ikke godt”, og så er det en god ide at få snakket med nogen om, hvad det er for nogle tanker, som fylder i hovedet.

Vi ved ikke altid hvorfor

Nu har jeg nævnt nogle mulige årsager til mavesmerter, men i virkeligheden er der rigtig mange mavesmerter, som man ikke kender årsagen til. Og mange mavesmerter går væk af sig selv, uden man behøver gøre noget. Men hvis du bliver ved med at opleve dine mavekramper, synes jeg, du skal snakke med dine forældre og få en tid hos lægen.

Du kan evt. på forhånd tænke over og skrive ned, hvor ofte og hvornår på dagen du oplever smerterne. Hvor sad smerterne, og hvor længe varede de? Var det i forbindelse med mad, menstruation, aktivitet eller andet? På den måde laver du en lille “smerte-dagbog”. Så er det ofte nemmere at huske og snakke om.

Jeg håber, du kan bruge svaret, og at du slipper for flere mavekramper.

Venlig hilsen
Signe Langdahl Knudsen