Brunt udflåd – har jeg kræft i skeden?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en pige på 13 år.

Jeg har været ude at stå på skøjter med min klasse, hvor jeg falder ned på numsen. Da jeg kommer hjem, tørrer jeg mig, efter jeg har tisset, og så kan jeg se noget brunt, slimet og lidt blodigt stads. Jeg tørrer lidt par gange for at få det væk. Men efter en halv time kigger jeg og ser på papiret, at der er noget nyt.

Har jeg kræft i skeden? Eller er det bare, fordi jeg er ved at få min mens?

SVAR:

Kære pige på 13 år

Tak for dit spørgsmål. Jeg tror bestemt ikke, du har kræft.

Du er i puberteten

Dejligt, du har været afsted med din klasse ude og stå på skøjter. At du faldt på skøjter har ikke noget at gøre med det udflåd, du har fået. Så du skal ikke være bange for at stå på skøjter igen.

Dit udflåd kommer, fordi din krop er ved at ændre sig fra at være en pigekrop til at være en kvindekrop. Du kan læse mere om, hvilke forandringer din krop skal igennem i vores artikel Fra pige til kvinde. Måske kan du også få noget ud af at læse vores artikel om udflåd.

Din menstruation er på vej

Det udflåd du har fået er begyndende menstruation. Det kommer fra din livmoder. Livmoderen har tre lag slimhinder, og den inderste slimhinde er det blod og lidt slim, man bløder ud, når man har menstruation. Når det er brunt, er det fordi det har stået lidt i livmoderen eller i skeden, inden det kommer ud. Livmoderhalsen danner også noget slim, som også kommer ud med menstruationen.

Så det lyder til, at din menstruation er på vej. Den kan være meget uregelmæssig i starten og lidt utilregnelig. Du kan læse mere om menstruation i artiklen Den første menstruation.

Lidt om kræft i underlivet

De fleste former for kræft i underlivet hænger sammen med et aktivt sexliv. Når du bliver 23 år, får du en invitation til at få lavet en celleprøve fra livmoderhalsen hvert tredje år. Men det er slet ikke relevant for dig nu, så du behøver ikke bekymre dig om det.

Måske er det en god idé, at du fortæller din mor om dit udflåd. Selvom det kan være lidt mærkeligt at snakke med sin mor om, kan det også være en god pigehemmelighed, I kan dele. Hun har jo selv været det igennem, og jeg er sikker på, hun gerne vil vise dig omsorg og hjælpe dig, hvis du får smerter eller andet bøvl ved menstruationen.

Håber, det var svar på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at skrive igen.

Venlig hilsen
Hannah