Hvorfor føler jeg afsky ved sex?
Hej adamogeva.
Jeg er 20 år og har en kæreste, som jeg har været sammen med godt og vel et år. I starten var vores sexliv “normalt”, men de sidste 3-4 måneder er min lyst nærmest forsvundet helt.
Jeg oplever sommetider, at jeg føler mig ulækker, når jeg tænker på sex, og jeg oplever også, at jeg afskyes meget ved porno, så meget at jeg slet ikke kan se på det i mere end få minutter.
Førhen troede jeg, det var pga. at min kæreste og jeg havde mange skænderier. Men trods det har forbedret sig, har det ikke ændret min lyst på nogen måde. Jeg er meget frustreret over, hvad der kan ligge til grund for dette, og min kæreste er selvfølgelig også bange for, hvad dette kommer af. Jeg håber, I kan hjælpe.
R, 20 år

SVAR:
Kære R
Du spørger, hvad der kan være årsag til, at du har mistet lysten til sex på trods af, at du tidligere har oplevet det som noget positivt sammen med din kæreste.
Vi påvirkes af forældre, jævnaldrende og medier
Jeg tror, vores holdning til og oplevelse af sex har meget at gøre med, hvilken påvirkning vi har fået gennem vores opvækst og ungdom. Noget har vi ikke selv indflydelse på; fx hvordan vi har oplevet, at vores forældre har præget os. Hvis vi har svært ved at tænke positivt om sex, kan det være, fordi vores forældre helt har undgået at tale med os om det, eller vi har måske oplevet, at de selv har haft et problematisk forhold til hinanden og sex. Vi kan også have oplevet, at jævnaldrendes holdninger og snak har skabt nogle billeder og forestillinger, som det er svært at lægge fra sig. Og nogle har oplevet overgreb af en eller anden art, som måske har været glemt eller fortrængt, men som kommer frem på et senere tidspunkt.
Derudover sker der en massiv påvirkning fra medierne. Ikke mindst fra pornoindustrien. Og når du selv nævner, du føler så meget afsky ved at se porno, at du ikke længere kan se på det mere end nogle få minutter, tænker jeg, det måske er noget, du tidligere har set en del af.
Porno er skadeligt – sig nej
Mange mener, det ikke er problematisk at se porno; at det tværtimod kan give en positiv inspiration til sexlivet, men efter mange år med fri porno i Danmark viser forskning faktisk, at der er rigtig mange negative virkninger. I 2016 viste et britisk studie, at 70% af de 18-årige oplever, at det at se porno kan være skadeligt for deres sexliv og parforhold, og mange oplever, at de bliver afhængige af at se det, så der skal mere og mere til – både i forhold til mængde og ekstremt indhold.
Sådan som sex fremstilles i porno, er det helt løsrevet fra kærligheden, og formålet bliver ofte, at “jeg” skal have mest muligt ud af det, samtidig med at præstationsniveau og -krav er fuldstændig urealistisk i forhold til virkeligheden.
Det, vi ser og oplever, præger os, og billederne lagrer sig i os og vender tilbage. Ikke mindst i situationer, der ligner. Når du oplever, at du har mistet lysten til sex, så tror jeg, det er på grund af pornoen. Det, du oplever, er således en meget sund reaktion på en usund påvirkning! Derfor vil jeg opfordre dig til lytte til din krops signaler og sige nej til at se porno fremover. Og til at fortælle din kæreste, hvordan det påvirker dig, hvis han ser det.
Sex skal bruges med omtanke og kærlighed
Jeg tror, at sex er Guds gode gave til en mand og en kvinde, som elsker hinanden. Jeg ved godt, mange synes, det er gammeldags at mene, at sex hører hjemme i ægteskabet, hvor man har lovet hinanden at holde sammen. Men netop i ægteskabet er der plads til at være sammen om sex på en god måde, fordi man har opbygget den nødvendige tryghed og tillid og har livet foran sig til at eksperimentere sammen uden at være bange for, at man ikke slår til – fordi man har lovet hinanden at holde sammen uanset hvad.
Du skriver, at du har overvejet, om din negative oplevelse af sex kunne høre sammen med, at du og din kæreste tidligere har skændtes en del. Jeg tror, at det forhold, man har til hinanden, har indflydelse på, hvordan man oplever det seksuelle sammen. Hvis man er ked af det, vred eller utryg i forhold til hinanden og fremtiden, så påvirker det også sexlivet. Men når du stadig har ulyst ved sex, selvom I har fået det bedre sammen, så er jeg overbevist om, at det hænger sammen med pornoen. Samtidig tror jeg, det er vigtigt, at du også tør spørge dig selv, om din kæreste er ham, du gerne vil være sammen med resten af livet.
Du kan komme videre
Jeg ved ikke, om du tror på Gud, men jeg er sikker på, at han vil hjælpe dig med at lægge det dårlige bag dig og komme videre på en god måde, hvis du beder ham om det. Vi kan også selv gøre noget for at bearbejde dårlig påvirkning fra fortiden, hvis vi gør op med det, som vi ikke vil bære med os. Hvis du har oplevet overgreb af en eller anden art på et tidligere tidspunkt, vil jeg opfordre dig til at tale med din læge. Derudover vil jeg anbefale dig at læse vores artikler Sådan skaber porno afhængighed og Porno gør dig ensom.
Jeg ønsker dig alt godt fremover.
Mange hilsner
Inge