Han har igen brudt min tillid – kan vores forhold fortsætte?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva.

Min kæreste  og jeg har været sammen i to år. Undervejs i vores forhold har han brudt min tillid. Jeg har ivrigt forsøgt at genopbygge tilliden til ham, selvom jeg i mange tilfælde følte, jeg stod alene med det.

For omkring et år siden fandt jeg nøgenbilleder af hans ekskærester, som var gemt på hans computer. Jeg blev frastødt ved tanken om, at han gik og gemte på dem. Efter lang betænkningstid besluttede jeg mig for at tage en snak med ham. Hvis vi fortsat skulle være sammen, skulle alle de billeder naturligvis slettes. Foran mig valgte han så at slette ALT, han havde af minder, selvom jeg ikke havde bedt ham om andet end at slette mappen med “damer”. Han forsøgte længe at give mig dårlig samvittighed over, at jeg nu var skyld i, at alle hans minder var væk. Jeg havde det heller ikke helt godt med det.

I går skulle jeg bruge harddisken og fandt alt det, han dengang slettede foran mig. Så han må jo have været klar over, at der var en backup et sted. Sagen er nu, at han ikke ved, jeg har fundet det, og jeg er i tvivl, hvordan jeg skal gribe sagen an. Om jeg kan tilgive ham for igen at have brudt den tillid, jeg har kæmpet så hårdt for. Vil han beskylde mig for at snage i hans ting? Når jeg sidder og tænker over tingene, er der et eller andet inde i mig, som undskylder på hans vegne: “Måske vidste han det ikke?”

Jeg er på bar bund, så jeg søger jeres råd og hjælp ...

Mvh den forvirrede, 24 år

SVAR:

Hej forvirrede

Tak for dit brev. Det er helt forståeligt, at du er forvirret. Jeg vil prøve at skrive de tanker, som jeg har fået gennem læsningen af dit brev.

Åbne for ting der fylder

Allerførst stor respekt for dig, at du fik konfronteret din kæreste med nøgenbillederne. Ved at åbne en snak giver det mulighed for at få ryddet op i ting, få sat en streg og prøve at starte forfra. Han fik slettet billederne. Du var vidne til, at det blev gjort. Så langt så godt.

Rod – igen

Senere opdager du så, at han stadig har billederne liggende et sted. Det er helt normalt, at du oplever det frastødende, at han har nøgenbilleder af andre kvinder.

Jeg vil gerne opmuntre dig til at konfrontere ham med, at han stadig har billederne liggende. Og, at det overhovedet ikke er i orden for dig.

At sige fra

Jeg lægger mærke til, at din kæreste forsøger at lægge noget skyld på dig, som ikke tilhører dig. “Damer”, nøgenbilleder m.m. er helt hans ansvar.

Hvordan vil det være at tænke:

  • Det er min kærestes ansvar, at han har nøgenbilleder liggende.
  • Det er ikke i orden, at han lægger skyld på mig.
  • Jeg vil lægge ansvaret på ham og ikke undskylde ham.
  • Jeg siger fra over for disse nøgenbilleder.

Ved hjælp af disse tanker har du mulighed for at sætte en passe-på-dig-selv-mur (grænsemur) op.

At gå fra tanke til handling

Du lyder til at have mange tanker. Jeg vil gerne opmuntre dig til ikke kun at have tankerne, men at du også handler på dem. Du ved helt, hvor du har dig selv. Du siger fra.

For at passe på dig selv og stå ved, hvad du tænker, er det vigtigt at konfrontere ham med dine tanker. Igen.

At være ærlig

Du lader ikke til at have været i gang med at lede efter hans nøgenbilleder men faldt over dem ved en tilfældighed. Måske kan du være ærlig og sige, at du mødte disse billeder og igen virkelig blev ramt af mistillid.

Hvis du ikke taler med ham om det sete, vil oplevelsen komme til at ligge som fejet under gulvtæppet og sikkert få mistilliden til at vokse inde i dig.

Oprydning giver bonus

At få ryddet op i svære ting er ganske enkelt sundt. Det kan være rigtigt svært, men har langtidsholdbarhed over sig. Måske han eller du vil konkludere, at I ikke kan fortsætte sammen? Det vil formentlig vise sig, når du tager hul på snakken.

Hvis snakken medfører, at han går, kan du måske tænke, at han på den lange bane ikke er værd at holde på. Og det er helt op til dig, om du tænker, at han kan få en chance mere.

Jeg håber, du har fået noget brugbart fra det, jeg har skrevet, så du har mod på at holde fast i at være dig og med frimodighed kan tage hul på en snak med din kæreste.

Mange hilsner
Hanne Esmarch