Hvordan skal jeg spørge hende om at være kærester?
Hej.
Jeg har været forelsket i den samme pige i et halvt år. Jeg sagde til hende i telefonen, at jeg kunne lide hende. Hun siger, at hun også godt kan lide mig. Men ved ikke, hvordan jeg skal spørge, om vi skal være kærester. For hun siger, at hun har noget med en anden dreng, men er ikke sikker på det.
Hvordan skal jeg spørge hende?
Hilsen M, 15 år

SVAR:
Kære M
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Hvor er det dejligt, at du har fundet en pige, som du godt kan lide. Det er en dejlig og spændende tid fyldt med følelser, tanker og spørgsmål.
Du skriver ikke så meget om pigen; hvor gammel hun er, hvor længe du har kendt hende, og hvor tætte I er, men jeg vil forsøge at svare dig så godt som muligt. I sidste ende er det dig selv, der skal mærke efter og gøre, hvad du føler, er rigtigt.
Venskab med relation og tillid
Før I når til at være kærester, er det vigtigt, at I har et godt og solidt venskab, hvor I kender hinanden rigtig godt og har tillid til hinanden. Det er nemlig rigtig vigtigt for et godt kæresteforhold. Et forhold hvor begge bliver set og hørt.
Både tillid og det dybe venskab er noget, der skal opbygges over lang tid, og som opstår i relationen og den tid, I tilbringer med hinanden. Det er derfor vigtigt, at I bruger tid sammen på forskellige måder, inden I springer ud i at være kærester. Måske har I allerede gjort det, men ellers kan det være alt lige fra en gåtur eller en tur i biffen til noget andet sjovt. Det fungerer godt at grine sammen, og det får en til at slappe af i nærværet med den anden. Så find på noget sjovt sammen.
Hvis hun har en fritidsinteresse, kan det være, at du skal spørge, om du må komme og se hende spille en håndboldkamp (hvis det er det, hun gør), eller hvad det kunne være. Det er en god måde at vise hende, at du interesserer dig for hende, og hvad hun laver. Det er ikke sådan, at I behøver at have de samme interesser, men hvis du interesserer dig for hende, og hvad hun laver, viser du hende, at du vil hende og er villig til, at der også kan findes plads i dit liv til det, der betyder noget for hende.
Jeg er klar over, at du måske føler dig lidt presset i forhold til, at hun måske har gang i en anden. Måske kan det netop gøre forskellen, at I tilbringer tid sammen, får grinet sammen, og hun mærker, at du prioriterer hende. Det skal ikke blive klæbende, men mærk efter og find balancen.
Springet
Hvornår skal man så stille det gyldne spørgsmål? Det er i sig selv et godt spørgsmål, som jeg desværre ikke kan give dig et endeligt svar på, for mennesker er så forskellige. Nogle gange er øjeblikket der bare, og så behøver man ikke engang spørge – så sker det bare.
Nogle gange skal situationen have et lille skub, og man bliver nødt til at tage initiativet. Før du gør det, skal du først og fremmest mærke efter, om det føles rigtigt. Så kan du fx tale med hende om, at du godt kunne tænke dig at tilbringe mere tid sammen med hende, og at du kunne tænke dig at se, om I kan fungere sammen som kærester. Du VIL hende.
Det er dog vigtigt for mig at sige, at det er DIG, der selv skal mærke efter, hvad der føles naturligt for dig at sige, og det er vigtigt, at du også lytter til hende og hendes forventninger.
Andre i samme situation
Hvis hun ikke lige nu har lyst til at være kæreste med dig så tænk på, at man som 15-årig har mange følelser og hormoner i kroppen. Det betyder også, at man kan opleve at være forelsket flere gange. Nogle gange lykkes det at komme i et forhold, andre gange gør det ikke. Måske kan du få noget ud af at læse vores artikel Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
Andre har stået i samme situation som dig, og vores brevkasse har nogle gode svar til dem, som jeg tænker, du også kan få noget ud af at læse:
14 år og forelsket – hvordan spørge om vi skal være kærester?
Genert – hvordan flirte og spørge om hun vil være kærester?
At du har lyst til og mod på at spørge hende er fantastisk, og jeg ønsker dig al mulig held og lykke med det.
Mange hilsner
Tabita