Hvordan skal jeg komme ud af min spiseforstyrrelse?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er 17 år og har en spiseforstyrrelse, hvor jeg overspiser. Det betyder, at jeg på et halvt år har taget de ti kilo på, som jeg de sidste tre år har kæmpet mig ned fra.

Mit selvværd styrter derfor næsten lodret nedad. Det får alting til at falde ned om ørene på mig. Alting bliver hårdt. Jeg holder op med at interessere mig for noget, holder op med at drømme om ting, jeg altid har drømt om. Jeg er ikke glad. Og jeg kan ikke rigtigt tale med nogen om det, fordi jeg ikke kan komme mig over skammen over at spise alt, alt for meget. Jeg burde jo bare kunne tage mig sammen.

Jeg tænker, at siden jeg ikke bare kan holde op (ved godt, at viljen er den eneste vej, men jeg kan ikke finde den) ligger der jo nok noget mere i det end bare mad. Men jeg ved simpelthen ikke, hvor jeg skal tage fat. Kan I hjælpe mig?

Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre; føler jeg har prøvet alt. Men når jeg er helt nede over at have overspist, er det første, jeg får lyst til at gøre, at gå ud og spise mere. Så hvad i alverden skal jeg gøre?

Pige, 17 år

SVAR:

Kære pige

Tak for din ærlige og oprigtige mail.

Det er så godt, at du får sat ord på det, der fylder dig, for det er første skridt på vejen til at få hjælp til at komme ud af din spiseforstyrrelse. Det er godt, at du melder så klart og ærligt ud, at du oplever, du har en spiseforstyrrelse, for når du har erkendt det, er det også nemmere at finde ud af, hvordan du kan få hjælp.

Det første du skal gøre

Det første, du er nødt til at gøre, er at få talt med nogen om det – ud over at du har delt det her med mig på AdamogEva.dk. Som du selv skriver, kan du ikke selv klare at komme ud af problemet. Det er ikke, fordi du er dårlig til at tage dig sammen! Det er fordi det er noget, du skal gøre sammen med nogen og ikke stå alene i.

Som du selv skriver, er der nok også en forklaring på, hvorfor du har det som du har det, og det er ikke altid er så let lige at finde ud af. Du har brug for nogen, der kan følges med dig i denne proces til igen at få det godt med dig selv.

Ikke alene

Du er absolut ikke er den eneste, der har et problem med overspisning. Der er mange som dig. Men netop fordi mange føler det pinligt at snakke om, kommer det ikke frem, og man føler sig som det eneste menneske med dette problem. Det er du ikke.

Du skal begynde med at få snakket med dem, du kender allerbedst. På den måde får du øvet dig i at sætte ord på det, og så bliver det efterhånden ikke lige så svært, som det føles i begyndelsen. Dernæst er det en rigtig god idé, at du opsøger din egen læge, som helt præcist kan vejlede dig i, hvad du kan gøre og ved, om der er steder i nærheden af, hvor du bor, hvor du kan gå hen og få hjælp.

Hvad er baggrunden?

Jeg kender dig jo ikke og kan derfor ikke vide, hvad der er baggrunden for, at du har det som du har det. Men det er godt at finde ud af, og derfor er det også vigtigt at finde nogen at snakke med, da din spiseforstyrrelse egentlig ikke så meget handler om mad og vægt. Den er nok mere et symptom på noget andet inden i dig, som på den måde fortæller, at der er noget, du skal se på.

Nogle gange er det fint nok at snakke med en voksen, man har tillid til, men andre gange kan det være vigtigt at snakke med nogen, der har mere forstand på at snakke med mennesker, fx en psykolog eller terapeut.

Når du ikke kan “tage dig sammen” til at holde op, er det netop, fordi spiseforstyrrelsen har taget styringen i dit liv. Det er også derfor, du ikke har energi til alt det andet, du egentlig gerne vil lave. Men du kan sagtens få hjælp og komme ud af det.

Du kan evt. læse mere i vores artikel Spiseforstyrrelse.

Jeg håber, mit svar giver mening for dig, og at du føler, du har fået hjælp til at komme lidt videre i din proces.

Kh Marianne