Hvordan skal jeg komme af med min jalousi?
Hej
For nogle måneder siden var min kæreste til fest. Han blev virkelig fuld og kan ikke huske noget fra aftenen. To af mine veninder ringer til mig og fortæller, at min kæreste har prøvet at røre ved deres krop og kysse dem. Og han sagde til den ene af mine veninder, at “hvis det ikke fungerede med mig, skulle de prøve istedet”.
Da jeg fandt ud af det, blev jeg selvfølgelig rigtig ked af det. Næste dag ringede min kæreste til mig, men fordi han intet kunne huske, blev jeg nødt til at fortælle ham det. Da det her skete, havde vi ikke været kærester i ret lang tid, og det er jo ikke en undskyldning, at han var fuld, selvom jeg må indrømme, at jeg selv har lavet store fejl, mens jeg var fuld.
Men dagen efter tager han så hjem til mig, så vi kunne få talt om det. Han var så ked af det. Jeg kunne virkelig mærke, at han angrede. Så da vi havde snakket, valgte jeg at ville give det en chance til, men hvis det skete igen, ville jeg skride.
Efterfølgende har han gjort alt det rigtige. Han stoppede med at drikke i en periode og har bevist, at han virkelig vil det her forhold. Og han har vist, hvor meget jeg betyder for ham. Jeg ved, jeg aldrig finder en som ham igen. Han lytter til mig, han retter op, når han laver fejl, og han er der altid for mig.
Men siden den aften har jeg haft lidt problemer med jalousi, som jeg prøver at arbejde med, så det kan blive bedre. Jeg snakker også med ham om det, og han lytter og gør sit bedste for at hjælpe mig. Og siden den aften har han ikke gjort det mindste, der kunne få mig til at tvivle på ham. Men jeg har stadig så svært ved at slippe det. Og han elsker mig virkelig, og jeg elsker ham.
Så mit spørgsmål er, at jeg er i tvivl, om jeg gjorde det rigtige ved at give ham en chance til, og hvordan jeg skal komme videre og glemme det, der er sket?
A, 15 år

SVAR:
Kære A
Mange tak for dit brev.
Jeg tror, mange kender følelsen af jalousi. Det er en ubehagelig følelse, som skaber mistillid og skader relationer. Det er godt, at du reagerer på din følelse og spørger om hjælp til komme videre.
Kærlighed og tillid
Som jeg læser dit brev, er det jalousien, som gør, at du nu tvivler på, om det var rigtigt at give din kæreste en ekstra chance. Du skriver, at I elsker hinanden højt. Det er et vigtigt og afgørende fundament at bygge et kæresteforhold på.
Et andet vigtigt fundament er tillid. Du har oplevet, at din kæreste har svigtet på det punkt. Din følelse af jalousi kan opleves som en konsekvens af den brudte tillid mellem jer, men jalousi er ikke en naturlig konsekvens, når man elsker hinanden.
Jeg vil anbefale dig at læse vores artikel Jalousi og kærestesorg. Måske kan du også få hjælp ved at læse svar til andre, som har kæmpet med jalousi, fx de her:
Min jalousi ødelægger forholdet – hvad gør jeg?
Hvordan kan jeg lade være med at være så jaloux?
Vil du satse på forholdet?
Lige nu er der en ubalance i jeres kæresteforhold, fordi du er blevet såret. Som jeg ser det, vil ubalancen med tiden blive endnu større, og der er risiko for, at din kæreste får en pleaser-adfærd, hvor han er angst for at såre dig igen. Det er et usundt forhold, og det skal I sammen ændre på.
Selvom du allerede har valgt at give din kæreste en ekstra chance, så tror jeg det er vigtigt, du gør op med dig selv, om du mener jeres forhold er værd at satse på i fremtiden.
Du skriver, at din kæreste angrer det, han har gjort. Det er et stærkt udtryk, som betyder, at man virkelig fortryder det, man har gjort, og at man ønsker og forsøger at gøre det godt igen. Du beskriver din kæreste som en fyr, der på ingen måde har ønsket at såre dig. Det er nogle stærke værdier.
Tilgivelse er nødvendig
Hvis du når frem til, at du ønsker at fortsætte jeres kæresteforhold, så må du beslutte at tilgive din kæreste. Det er godt, at I sammen taler om dine svære følelser, men tilgivelsen fra din side er afgørende for, at I begge kommer godt videre som par. Her vil jeg anbefale dig at læse vores artikel Den nødvendige tilgivelse.
Det er min erfaring, at det opleves stærkt for begge parter, hvis du siger direkte til din kæreste: Jeg tilgiver dig. Det kan være svært, men jeg tror, det er nødvendigt for at genoprette balancen og den gensidige tillid i jeres forhold. Tilgivelsen er en proces, som tager tid, men det er forudsætningen for et godt og trygt forhold.
Jeg håber, du kan bruge mit svar, og jeg ønsker for dig, at du kommer godt videre på den ene eller anden måde.
Kærlig hilsen
Mette