Hvordan skaber jeg relationer til mine kammerater i gymnasiet?
Kære adamogeva.dk
Jeg føler mig virkelig ensom og aner snart ikke mine levende råd.
Da jeg var yngre, fik jeg let venner, men det er, som om jeg ikke har den egenskab længere. Som jeg er blevet ældre, er jeg blevet mere og mere genert, og det begynder at gå mig rigtig meget på.
Da jeg nåede op i sjette klasse, var jeg så genert, at jeg nærmest bare “gik op ad væggen” og helst ikke ville ses. Fra 7. klasse til og med 9. klasse gik jeg på teaterskole, og det hjalp.
Jeg er ikke ekstremt genert mere, kun moderat. Men det går mig stadig meget på.
Jeg er startet på gymnasiet, har nu gået der i et halvt år og har endnu ikke rigtig fået brudt isen mht. nogen af de andre.
Når vi skal vælge grupper, er vi altid tre, der ikke bliver valgt, og den ene af de tre er mig. Så ville det jo være let nok bare at danne en gruppe med de to andre, og det har jeg også gjort indtil videre, men jeg er begyndt at nægte det. De laver nemlig intet, og jeg er selv super flittig, så jeg kommer til at lave alt arbejdet, og de får dermed kredit for noget, de ikke har lavet. Det går mig på nerverne.
Når folk en sjælden gang imellem vil have mig med i deres gruppe, er det kun for at udnytte mig til at lave opgaven.
Uden for skolen har jeg venner. Venner som jeg kan være totalt mig selv med, og hvis selskab jeg virkelig nyder. Det er enten venner, jeg har mødt via andre venner, eller venner jeg har mødt via internettet. Det er nemlig meget nemmere for mig at skabe et venskab på internettet med folk og så faktisk føre det ud til et fungerende venskab i virkeligheden, end det er for mig at møde mennesker på normal vis.
Jeg ser egentlig heller ikke skolen som værende et sted, hvor man skal socialisere og få venner, men mere et sted, hvor man kan lære noget. Jeg kan bare mærke, at det ikke kun er sådan, det fungerer. At man faktisk er nødt til at skabe nogle relationer til de andre elever, for at det skal kunne fungere. Jeg bryder mig bare ikke specielt om nogen af eleverne, og jeg har svært ved at tage initiativ, når der skal ske noget, som ikke er fagligt. Kan slet ikke mande mig op til “bare at gøre det”. Hvad gør man i sådan en situation?
Vh den ensomme anonyme, 16 år

SVAR:
Kære ensomme
Tak for dit brev. Ved at skrive til brevkassen kan du måske tænke, at du har stoppet det ensomhedshjul, der er kommet til at køre for dig. Jeg vil gerne invitere dig til at hoppe af hjulet, så vi sammen kan prøve at se på, hvilket mønster, der er i spil.
At have mange sider
Mennesker har mange forskellige sider. Siderne kan til tider være mere eller mindre aktive. Hvis én side har været meget i brug, og så på et tidspunkt er passiv, kan det opleves, som om siden slet ikke findes mere. Du nævner, at du har haft en egenskab, der har kunnet bruges til let at få venner. Du oplever nu, at det er, som om den ikke eksisterer længere. Her vil jeg gerne fortælle dig, at det er lige nøjagtigt sådan, det kan opleves. Sandheden er, at du stadig har den egenskab, men det lyder til, at den lige for tiden har trukket sig. Og det er der en grund til.
Overgangsfase
At begynde på et gymnasium, er opstart på et nyt kapitel. Det er forståeligt, at du har brug for at finde dine ben at stå på i det nye, ukendte landskab. Det lyder til, at du har brug for tid til at bryde isen. Ikke mindst ud fra dine tidligere oplevelser med udfordringen af at være genert. Hvordan vil det være at give dig selv forståelse for, at det er sådan at være dig? Ved at være forstående over for dig selv på denne måde, kan du måske opleve nænsomhed og omsorg over for dig selv.
Ansvarsfordeling
Det lyder til, at du ikke trives i den måde, der dannes grupper på i klassen. Hvordan vil det være at tænke, det er lærerens ansvar, klassen fungerer, inklusive gruppearbejde? Er det en mulighed, at du henvender dig til din lærer og foreslår, I blandes på en anden måde næste gang, I skal danne grupper? Det er altid OK, at en elev henvender sig til sin lærer om forskellige problematikker og udfordringer. Måske vil det betyde, at du vil kunne opleve bedre trivsel på gymnasiet.
Hold fokus
Jeg lægger mærke til, at det der betyder noget for dig er, at du er på gymnasiet for at lære noget. Hvordan vil det være at lade det være dit fokus? Du skriver selv, at du ikke er der for at socialisere. Så måske kunne du have et fokus mere, nemlig fokusere på, at du har et dejligt netværk af venner uden for skolen. Din ensomme side kan måske blive opmuntret af, at du har venner uden for skolen, og at det er OK, du ikke har lyst til at tage initiativ til andet end det faglige, når du er på gymnasiet. Ved at tænke på den måde giver det mulighed for, at du ikke kommer til at presse dig selv ud i noget, du i virkeligheden ikke har lyst til.
Se tiden an
Her til sidst vil jeg gerne opmuntre dig til at være den, du er. At du siger ja til dig selv med de udfordringer, du oplever. Og hvordan vil det være at tage tid til at se, hvordan tingene udvikler sig, så du på den måde har ro til at finde vej med det, du har det bedst med i dit nye landskab?
Måske kan du få noget ud af at læse svar til andre, der er i en situation, som ligner din:
Hvordan kommer jeg gennem gymnasiet?
15 år – hvordan finder jeg indre ro?
Jeg håber det bedste for dig.
Mange hilsner
Hanne Esmarch