Hvordan kan jeg være mere mig selv og ikke så jaloux?
Hej adamogeva
Jeg står lige nu i den situation, at jeg har en kæreste, som i år er taget på efterskole, og jeg holder utroligt meget af ham! Der er nu gået halvdelen af året, og vi er stadig sammen, men jeg kan godt mærke, at han lige så stille er begyndt at ændre sig, hvilket selvfølgelig er helt normalt, når man startet et nyt sted.
Jeg står desværre med det problem, at jeg p.t. virker som en rigtig jaloux kæreste, som ikke stoler på ham. Hvilket jeg ingen grund har til at lade være med, da han er typen, der aldrig ville gøre mig ondt! Men jeg er super bange for, at han er ved at være træt af alle mine spørgsmål og beskyldninger. Og jeg er bare så mega bange for at vi glider fra hinanden. Han har jo ikke så meget tid til mig, hvilket jeg synes er mega hårdt. Vi er dog sammen i alle de weekender, hvor han er hjemme, men savnet til ham er stadig stort.
Hvad kan jeg gøre for at komme til at slappe lidt mere af og være den person, som jeg plejer at være? For lige nu føler jeg mig ikke som mig selv ...
Håber i vil hjælpe mig!
Mvh. En forvirret pige på 16 år

SVAR:
Hej pige!
Tak for dit spørgsmål til os. Jeg forstår godt, at du ønsker at komme til at slappe mere af og blive dig selv igen. Det er forståeligt, at jalousien er svær at være i.
Jalousi
Du skriver, at du virker jaloux og som en, der ikke stoler på din kæreste. Samtidig skriver du også, at du ikke har nogen grund til ikke at stole på ham. Derfor tænker jeg på, om du mon har oplevet før, at der var nogen, du ikke kunne stole på? Eller måske at nogen er gledet væk fra dig? Hvis det er tilfældet, så vil jeg opfordre dig til at tale med din kæreste om den/de oplevelse(r). Hvad skete der – og er der nogle tegn fra dengang, som går igen lige nu? Dårlige oplevelser kan gøre, at vi får nogle “briller” på, hvor vi nemt kommer til at tolke de tegn på en negativ måde, næste gang vi møder dem. Vi er så at sige mere på vagt over for de tegn.
Stil spørgsmål til tegnene
Når jeg skriver “tegn”, så mener jeg fx noget, som en person siger/gør, der kan gøre dig bange og sætte negative tanker i gang. Når du bliver opmærksom på tegn, der går igen, kan du begynde at arbejde med dem. Stil spørgsmål til din tolkning af tegnene. Hvis din kæreste fx ikke har skrevet til dig en hel dag, kan det nemt tolkes, som om han ikke er interesseret i dig. Men det kan også bare betyde, at han har haft en vildt travl dag.
Ved at stille spørgsmål til din tolkning af tegnene kan du tage styringen over tegnene, frem for at de har styringen over dig. Tag også gerne en snak med din kæreste om, hvilke tegn der sætter negative tanker i gang hos ved dig. Så kan han bedre forstå, hvad der kan gøre dig bange for at miste ham. Måske kan I sammen hjælpe hinanden med at gentolke tegnene. Her er det rigtig vigtigt, at du ikke bruger anklagende sprog som: “Du gør det her, som bare er vildt træls!” Brug i stedet “jeg-sprog”: “Når jeg oplever […], så bliver jeg vildt bange for, at…”
Savn er helt naturligt
Jeg vil også tilføje, at savn kan gøre os helt rundt på gulvet! I er væk fra hinanden i lang tid, og det er helt naturligt, det er svært, og at du savner ham. Som du selv skriver, er det også helt naturligt, at hans tid på efterskole gør, at han forandrer sig. Det kan være svært at stå på sidelinjen og ikke være en del af det, men det er desværre et vilkår for jer lige nu.
Måske kan det hjælpe dig, at du finder en hobby eller noget at gå til, der fylder din tid ud. Når I så mødes, har I begge to noget spændende at dele med hinanden – og det gør forhåbentlig tiden væk fra hinanden lidt nemmere at holde ud.
I kan måske få noget ud af at læse og snakke med hinanden om artiklen Sådan kan I få et bedre kæresteforhold og svar til en anden pige: Langdistanceforhold – hvordan får vi en god kommunikation?
Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig til at blive dig selv igen.
Du er altid velkommen til at skrive igen, hvis du har spørgsmål eller brug for en uddybning.
Med venlig hilsen
Charlotte