Hvordan kan jeg blive interesseret i jævnaldrende fyre?
Hej brevkasse
Jeg er en pige på 19 år, der aldrig har haft en kæreste. Mit problem er, at jeg ingen interesse har i jævnaldrende drenge. De siger mig simpelthen ingenting. Jeg falder udelukkende for nogen, der er meget, meget ældre end mig. Og her snakker vi altså virkelig meget ældre. Og det er jo dybt problematisk. Jeg ved jo godt, at de modsat aldrig nogensinde vil falde for mig. Og jeg ved også godt, at jeg aldrig vil kunne fortælle nogen om sådan et forhold.
Men jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal gøre. For jeg vil aldrig kunne blive forelsket i en, der er bare tæt på min alder. Har I nogle gode råd? Hvordan kan jeg stoppe min fascination og i stedet finde interesse i jævnaldrende? Jeg bliver jo nødt til at indse, at det er dem, jeg må tage til takke med.
Mvh F

SVAR:
Kære F
Man kan sagtens få et godt liv uden en kæreste, så i udgangspunktet vil jeg opfordre dig til at slå dig lidt til ro og finde ud af, hvad der ellers er vigtigt for dig. Du er jo kun 19 år, så det kan fx handle om fremtidsdrømme og uddannelse, men også om at have gode venner.
Del dine frustrationer
Samtidig tror jeg, det er vigtigt, at du ikke ser din situation som et problem, du ikke kan tale med andre om. Jeg tror, der er mange andre piger/kvinder, som kan have det på samme måde – i det mindste, når det handler om jævnaldrende drenge/mænd på din alder. Mange på den alder er ikke modnet som de tilsvarende piger/kvinder.
Modenhed
Det kan hænge sammen med, at de endnu ikke har været i situationer, hvor de virkelig skulle stå på egne ben, tage stilling og træffe svære valg. Det kan betyde, at deres følelsesliv og tankevirksomhed drejer sig meget om deres aktuelle behov, og det kan opleves temmelig barnligt og meget lidt tiltrækkende.
Hvis du er en moden pige, der tænker meget over livet og har brug for en at dele dine tanker med, så kan jeg godt sætte mig ind i, at det er svært at blive interesseret i drenge, som måske kun har fodbold, computerspil, fester og sex i hovedet.
Det kan selvfølgelig også have med udseendet at gøre; en moden og veludviklet mand kan være noget mere tiltrækkende end en ranglet og bumset teenager.
Overvejelser
Men jeg har også overvejet, om dine oplevelser kan have forbindelse til, at du måske har brug for en far-figur, der kan give dig tryghed og værdsættelse, hvis det er noget, du har savnet i din barndom. Måske kan du få noget ud af at læse vores artikel Når fortiden gør ondt.
Du kan prøve at sætte ord på, hvilke forventninger du har til en kæreste. Det kan gøre det tydeligere for dig, hvad du er på udkig efter. Måske kan du finde inspiration i vores artikel Ridderen på den hvide hest.
Der findes mange eksempler på, at modne mænd kan falde for en ung pige, og det er der jo ikke noget problem i – bortset fra at du skal være indstillet på, at han sikkert vil dø før dig. Og at det ikke er smart at falde for en, som er gift i forvejen, fordi det kan medføre enormt meget smerte for både dig selv og andre.
Du er helt normal
Sammenfattende vil jeg opfordre dig til at bruge tid på at lære dig selv at kende, falde til ro med, at du ikke er unormal – og evt. tale med en psykolog, hvis der kan være noget i din opvækst, som har forbindelse med din fascination af ældre mænd.
Jeg ønsker dig alt godt.
Mange hilsner
Inge