Hvordan kan jeg blive fri for min overspisning?

Vis spørgsmål

Hej brevkasse ...

Jeg har lige siden jeg var barn været en følelsesladet spiser. Især når jeg var ked af det. Det er igennem tiden blevet et større og større problem for mig, fordi jeg nu ikke længere kan gå en aften uden at spise pga. stress.

Min barndom har ikke været den nemmeste, og derfor er jeg meget stresset, når jeg sammen med min familie. Og det er kun der, det går galt for mig. Eller hvis der er andre ting, som fylder rigtig meget i mit hovede, så finder jeg løsningen i mad.

Mit problem ligger i, at jeg hver aften efter aftensmad går i køkkenet uden at have lyst til det og finder noget mad, som jeg kan spise. Før i tiden var det slik og chokolade, men nu er jeg begyndt at gøre det i sundere fødevarer. Det tilfredsstiller mig bare ikke, fordi jeg jo ikke ønsker at spise, når jeg er mæt.

Jeg har forsøgt andre ting, men det er, som om jeg bliver stresset ved tanken om, at jeg ved, jeg ender med at gøre det alligevel. Min krop er træt og har det ikke godt for tiden.

Jeg håber meget, at I kan hjælpe mig, for jeg kan ikke ret meget mere ... Jeg synes, det er rigtig svært og vil gerne kæmpe for at blive fri, men det er svært, når jeg ikke har fundet løsningen endnu, for årsagen har jeg fundet.

Vh kvinde, 20 år

SVAR:

Kære kvinde

Tak for dit brev.

Spiseforstyrrelse

Først og fremmest vil jeg sige, at det er super godt, du skriver om dit spiseproblem og ønsker hjælp. Det er nemlig første og vigtigste skridt mod dit ønske om at blive fri. Når jeg læser om, hvordan du hver aften efter aftensmad går i køkkenet uden at have lyst til det og finder noget mad, du kan spise, tænker jeg umiddelbart, at du har en eller anden form for spiseforstyrrelse, som du skal have professionel hjælp til at kunne mestre.

Opsøg hjælp

Jeg vil anbefale dig at tage kontakt til Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade (LMS), som findes flere steder i landet. De har stor erfaring med spiseforstyrrelser og selvskade, og de ved, hvor svært det kan være at skulle modarbejde – som i dit tilfælde – trangen til at spise. LMS hjælper personer, der lider af spiseforstyrrelser ved bl.a. at tilbyde forskellige former for gratis rådgivning og støtte.

Deres filosofi er, at det aldrig er godt at være alene om sine udfordringer, og at man ikke skal klare alting selv! Du kan finde flere oplysninger om LMS på deres hjemmeside.

Den personlige rådgivning

Hos LMS kan du få en personlig, uforpligtende samtale med en frivillig rådgiver. Mange af rådgiverne har selv haft en spiseforstyrrelse eller været pårørende. De giver sig tid til at tale om din situation, og om hvordan du bedst kan komme videre. Så uanset, om du har brug for råd og vejledning, eller en der vil lytte til dine bekymringer, kan du finde støtte i LMS. Rådgivningen er anonym, og alle rådgivere har tavshedspligt.

Jeg håber, du tager kontakt til LMS, og at du på den måde får hjælp og støtte til at håndtere dit spiseproblem.

De bedste tanker
Annette Hassingboe