Hvordan kan han pludselig forandre sig så meget?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg skriver, fordi jeg lige er blevet forladt af min kæreste; vi var sammen i godt og vel to år.

Da vi mødte hinanden, var mine følelser ikke helt med, men vi havde det skønt, og jeg nød al min tid med ham. Men jeg blev tit i tvivl, om det var os, og jeg nævnte det for ham, men vi blev sammen. Efter et års tid valgte han at slå op, og der fandt jeg ud af, at jeg faktisk havde flere følelser for ham, end jeg lige havde forventet.

Vi fandt sammen igen, men derefter kom der flere skænderier, og alt blev taget som et angreb, hvis jeg havde noget på hjerte. Men nu var jeg så forelsket i ham og ville bare ikke væk fra ham, og han sagde, jeg var hans drømmepige, og han ville have en fremtid med mig. Vi havde skænderier hver eneste dag, og jeg var virkelig sårbar, så jeg græd ofte, når vi skændtes, hvilket jeg følte, jeg ikke måtte, og jeg "brugte" det mod ham.

En dag kom han meget senere hjem, end han havde sagt, og der eskalerede det. Han råbte af mig og sagde, at han aldrig kunne hygge sig, og jeg skulle ødelægge det for ham. Senere på aftenen slog han op med mig ved at sige til en anden, at det nu var slut. Først dagen efter sagde han til mig, at han ikke ville mere, og det var skænderierne, der var skyld i det. Efterfølgende fortalte han, at han nok ikke ville snakke med mig, og det gør han stort set heller ikke.

Hvordan kan et menneske forandre sig så meget? Jeg har tit tænkt, om han var sammen med mig for min skyld?

Han kunne kalde mig hans drømmepige og det hele, og så kan han bare vende 180 grader og råbe af mig så voldsomt. Hvad tænker I, det kan skyldes? Jeg er i dyb sorg, for jeg har bare åbnet mig som en bog for ham, og nu er han så kold mod mig.

I, 19 år

(forkortet af red.)

SVAR:

Kære I

Det lyder virkelig, som om du og din kæreste har haft et turbulent forhold. Han har slået op, og du sidder nu med blandede følelser. Du oplever både kærestesorg og lettelse. Jeg vil give dig nogle tanker, som jeg har tænkt ud fra det, du beskriver.

Uro i kæresteforholdet

Jeg lægger mærke til, at jeres relation til hinanden har været meget svingende:

  • I starten havde du ingen følelser.
  • Senere fik du følelser.
  • Han har slået op flere gange.
  • I oplevede at have det skønt sammen.
  • I skændtes.
  • Din kæreste råbte ad dig.
  • Han sagde, du var hans drømmepige.
  • Du var i tvivl, om det skulle være jer to.
  • Du har mærket kulde fra ham.
  • Du har grædt, når I skændtes.
  • Han vil ikke snakke med dig.

Jeg har linet jeres meget svingende oplevelser op. Det er meget forståeligt, at du og I har været udfordret i at kunne trives og nå frem til et stabilt kæresteforhold.

At have to sider

Du beskriver, at du er lettet over, at forholdet er stoppet. Måske du ved at se listen ovenover bliver bekræftet i, at der ikke var nok materiale til, at I kunne spille hinanden gode som kærester.

Mennesker har mange forskellige sider. Du har en side, der er lettet over, at I ikke er kærester mere. Denne side kan måske kaldes en realistisk og klog side, som kan hjælpe dig, når du bliver ramt af at savne ham og mangle ham.

Der er nemlig en anden side af dig, som har kærestesorg. Denne side skal have lov til at reagere og bearbejde det, du har været igennem. Denne side har brug for at blive lyttet til. Og den realistiske og kloge side har mulighed for at trøste og opmuntre siden, der sørger. Den kan fortælle, at forholdet knirkede, og det er klogt at mærke lettelse over, at forbindelsen er cuttet.

180 graders drejning

Du er forundret over, at din kæreste pludselig forandrede sig. Du havde ikke set det komme. Grunden til drejningen er et gæt. Måske han ikke var klar til at binde sig til dig? Måske har han nogle personlige udfordringer? Eller noget helt tredje …

Det er virkelig forståeligt, at det har været hårdt for dig at mærke kulde, og at han ikke vil dig mere. Og at du ikke kender til bevæggrunden for det.

At være en åben bog

Du har lukket dig op over for ham. Du har givet noget af dig selv. Det er ikke underligt, at du føler dig efterladt og ramt af sorg. Måske kan du tage en erfaring med, så du en anden gang ikke kaster dig ud i at blive kæreste med en, inden du selv har mærket efter, om der er byggemateriale til, at du kan se dig selv sammen med ham som kæreste.

Du kan måske få lidt input til din vej frem ved at læse artikler og svar til andre i vores tema om kærestesorg.

Jeg vil også opfordre dig til at tale med nogle i din familie eller en nær veninde om alt det, du føler og oplever lige nu. Det lyder, som om det er for hårdt at gå og bære på det helt alene.

Jeg ønsker det bedste for dig.

Mange hilsner
Hanne Esmarch