Hvordan får jeg min forelskelse i min bedste ven til at forsvinde?

Vis spørgsmål

Jeg har den her bedste ven, men jeg kan lide ham lidt mere end det, og han flirter med mig, så jeg tror, der er noget. Han spørger også tit, om jeg kan lide nogen, og om jeg kan lide ham. Jeg sagde så: Ja, jeg kan lide dig. Men så sagde han noget med, at han ikke vil have en kæreste, og at han ikke ved, om han kan lide mig, fordi han kan lide en anden, og den anden er måske en af mine gode veninder.

Men ja, han har så sagt før, at han synes, jeg er sød osv., så jeg troede, der var noget, men det er der så ikke. Jeg har læst så mange sider i dag, men det hjælper ikke med at stoppe med at kunne lide ham. Jeg tog også en test i dag, og der var svaret, at jeg var mega ultra forelsket i ham. Det er lidt træls, når han ikke har det på samme måde.

Så mit spørgsmål er: Hvordan jeg stopper med at kunne lide ham, for jeg vil bare ikke have det sådan her, at jeg går og tror alt muligt, når der aldrig kommer til at ske noget.

V, 13 år

SVAR:

Kære V

Tak for dit brev.

Ikke gengældt forelskelse

Jeg går lige til sagen, for du er i en situation, som rigtig mange unge kender. Det er bare så hårdt at opleve at være forelsket i en, som ikke gengælder ens følelser. Man bliver så ked af det og føler sig så tom inden i.

Du har i dit brev givet en fin beskrivelse af forløbet, som du har oplevet det, og jeg kan forstå, at du og din ven har snakket sammen, og du er kommet frem til, at det ikke bliver noget mellem jer, og du har brug for at glemme ham. Derfor spørger du: “Hvordan stopper jeg med at kunne lide ham?”

Skab afstand

Jeg vil råde dig til først at blive helt afklaret med, at du ikke kan fortsætte med at have ham som din bedste ven. For du vil hele tiden blive mindet om ham, og det vil gøre det svært at stoppe med at kunne lide ham. Forelskelsesfølelsen er lige som en hundehvalp: Hvis du fodrer den, vil den vokse sig større, men hvis du sulter den, vil den til sidst forsvinde.

Du er derfor nødt til at skabe en afstand mellem ham dig. Det gør du ved at lade være med at komme de samme steder som ham. Hvis du går på skole med ham, skal du ikke søge derhen, hvor han er, for så vil du bare fortsætte med at pine dig selv. Din forelskelse i ham er jo en rigtig stærk følelse, og hvis du vil arbejde på at glemme den følelse, skal du sørge for ikke at fodre den. Det er en god idé at slette de sms- og messenger kommunikationer, I har haft og lade være med at skrive til ham eller tage kontakt til ham.

Vær ærlig over for ham

Afhængigt af hvor meget du har fortalt ham om din forelskelse i ham, kan du måske blive nødt til at fortælle ham, at du nu har brug for at stoppe den nære kontakt med ham for at beskytte dig selv. I det mindste for en tid for at kunne stoppe med at have de følelser, du har for ham. På den måde ved han, hvorfor du begynder at undgå kontakt med ham og vil derfor ikke undre sig over din reaktion. Det er jo sandsynligt, at det ikke vil være noget problem for ham at fortsætte et venskab med dig, men det er det for dig lige nu.

Måske kan du få noget ud af at læse nogle artikler og svar i vores tema Fra venner til kærester.

Jeg håber, du kan bruge mine ideer, og til sidst vil jeg sige til dig, at der vil gå noget tid, men du kommer over ham, og der vil komme mange andre skønne og søde fyre på din vej – også en, der kan lide dig.

Held og lykke med dit liv!

Venlig hilsen
Claus