Skal vi blive kærester nu eller vente?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva!

Jeg er en pige på 14 år, som har et spørgmål som jeg meget god vil have svar på.

Der er ham her fyren som bor et andet sted i landet og vi har flirtet ret meget og skriver meget sammen og vi ved ikke om vi skal blive kærester når vi kun er 13 og 14 år og bor så langt væk fra hinanden.

Jeg skal på efterskole næste år tæt på hvor han bor (han skal ikke på efterskole næsten år men om nogle år. Jeg skal os gå på den efterskole det år) og det bliver hyggeligt men skal vi så vente til der eller bare blive kærester nu?

Er ordblind så hvis det ikke er komma og punktum så det derfor ahha

Hilsen den forelskede pige

SVAR:

Kære pige

Tak for dit spørgsmål! Du skriver meget tydeligt og forståeligt, så jeg forstår godt, hvad du mener.

Det er dit valg

Det kan være skønt at være forelsket, når det er gengældt, og det lyder det til at være. Det er dejligt!

Dit spørgsmål handler om et livsvalg: Skal jeg få en kæreste eller ej? Skal jeg tage den ene eller den anden uddannelse? Hvem skal jeg gifte mig med? Det er enormt vigtige valg, som får indflydelse på vores liv i mange år – måske for altid. Men det er også valg, som kun du kan tage.

I sagens natur er det dig, der skal tage en beslutning. Og du skal selv tage konsekvenserne af det valg. Det hører med til det at blive voksen.

Søg råd og vejledning

Når det er sagt, så taler Bibelen om, at vi i vanskelige situationer skal søge visdom og gode råd. For eksempel står der i Ordsprogenes Bog kapitel 13 vers 10: “Hos dem, der tager mod råd, er der visdom.” Derfor vil jeg anbefale dig at spørge en, der er ældre end dig, som du kender godt, og som kender dig godt, hvad vedkommende synes.

Det kan være, han/hun kan se noget, du ikke selv kan se. Jeg tænker, dine forældre ville være et godt bud på nogen, der kender dig godt, og som helt sikkert gerne vil snakke med dig om så vigtigt et spørgsmål.

Det skader sjældent at vente

Jeg fornemmer, at du selv synes, du er lidt ung til at have en kæreste. Er det rigtigt? Der sker meget i teenageårene. Du går fra at være barn til at være voksen, og du ser måske lidt tydeligere, hvem du er, og hvad du vil, når du bliver en anelse ældre.

Jeg var selv 20 år, da jeg fandt hende, jeg blev gift med. Jeg siger ikke, at der er en “rigtig” alder at blive kærester, men det skader sjældent at vente lidt og se tiden an. Til gengæld kan det være svært at stoppe et kæresteforhold, hvis man senere fortryder, fordi man ikke længere har følelserne for den anden.

Vi har mange gode artikler, som kan hjælpe dig med at tænke beslutningen igennem, se fx dem her: Slå koldt vand i blodet og Plusser ved at vente med at få en kæreste.

Med ønsket om Guds velsignelse over dit liv og dit valg.
Morten Rugager Kristensen