Hvordan få ham til at se at den computer ødelægger hans liv?
Hej alle sammen. Jeg er en pige på 13 år og jeg har den sødeste kæreste i hele mit liv, men jeg har et problem.
Min kæreste har en meget stor trang til at spille computer (også når jeg er på besøg). Jeg har lært at leve med det, men jeg vil meget gerne ha, at han laver noget andet, det gør mig meget trist. Jeg er ked af, at han spiller, det ødelægger hans liv. Jeg vil gøre hvad som helst, for at han vil være lidt mere sammen med mig og hans venner. Jeg vil ikke slå op med ham.
Hvad skal jeg gøre, for at åbne hans øjne op og lade ham se, hvordan den computer ødelægger hans liv?
Den ensomme pige, 13 år

SVAR:
Kære ensomme pige.
Hvor er han heldig, at have en kæreste som dig, der bekymrer sig om ham, som du gør det. Du virker meget voksen og velovervejet af din alder. Du er tydelig i, hvad der bekymrer dig, og melder klart ud, at det ikke er en mulighed at slå op med ham.
Ansvaret
Jeg vil starte med at skrive til dig, at det er rigtig fint, at du bekymrer dig om det, men samtidig må jeg også skrive, at du ikke må se dig selv som ansvarlig for, at han bruger så lang tid på computerspil. Det er heller ikke dit ansvar, at få ham til at stoppe. Det siger jeg bare til dig, så du ikke tager det alt for nært til dig, hvis det nu ikke lykkes.
Ansvaret for at lave om på tingene ligger hos din kæreste. Du kan fint fortælle ham, at det er træls, at det gør dig trist osv, som du også har gjort, men ansvaret for forandringen er hans.
Hvad kan du gøre
Din kæreste, som jeg går ud fra er på samme alder som dig, er bestemt ikke den eneste med den udfordring, at computeren kommer til at fylde for meget. Men hjælper jo ikke dig, at der også er mange andre. Jeg fortæller dig bare, at det på ingen måde er usædvanligt.
Nu ved jeg jo ikke, hvor vild og forelsket han er i dig, men en måde at få ham væk fra computeren kunne jo være, at du i periode mødtes med ham andre steder end hjemme hos ham og på hans værelse. Aftal at I mødes hos dig, i sportshallen, ungdomsklubben, hos fælles venner, til en gåtur i skoven eller hvad du nu kan finde på, der kan få ham væk fra computeren. Hvis han er ret vild med dig, og det burde han være, så omsorgsfuld du er for ham, så vil han også gå med til det.
Du fortæller ikke, om du direkte har sagt til ham, at du synes, det er for meget. Hvis ikke du allerede har gjort det, så synes jeg, du skal gøre det. Fortæl ham at du føler dig overset, at det er træls at besøge ham, når han bare sidder og spiller. Så må han forholde sig til din udmelding.
Gøre hvad som helst
Til sidst vil jeg gerne lige kommentere din sætning i brevet, hvor du siger, at du vil gøre, hvad som helst for dette. Nu er det jo nok mest af alt en talemåde, der beskriver, at det bekymrer dig. For du skal bestemt ikke gøre alt!. Du skal mærke efter hos dig selv, hvor din grænse går og hvad du vil og kan være med til – og så skal du stoppe der.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Er der ting, du gerne vil have uddybet, eller jeg har sprunget over, så må du endelig skrive ind igen.
God sommer – uden computerspil.
Kærlig hilsen Steen