Hvorfor svie i skeden og brunt udflåd efter sex?
Hej.
Jeg har det problem, at mine skamlæber næsten altid hæver og bliver røde efter sex + det svier (sådan brændende, som blærebetændelse), når jeg bagefter går på toilettet.
Jeg er ordentligt våd og vi bruger lang tid på forspil og er jeg ikke våd nok, bruger vi glidecreme.
Vi er begge blevet testet for kønssygdomme og begge havde ingen.
+ Når jeg så har været på toilettet, det sæd, der kommer ud, er sådan brunt, uanset hvor hård sex, vi har, så tror ikke det kan være blod, har du en ide om, hvad det kan være blevet brunt af?
Vh. Camilla, 20 år

SVAR:
Kære Camilla
Du fortæller om to problematikker.
1. Dine skamlæber hæver, bliver røde, det svier og brænder efter sex. Mon du kan have en svampeinfektion i skeden?
2. Du har brunt udflåd efter sex. Det bekymrer mig lidt. Når noget er brunt er det oftest fordi der er blod med. Ingen kvinder skal bløde efter sex. Det skal undersøges.
Jeg vil derfor opfordre dig til at gå til lægen. Lægen kan lave en gynækologisk undersøgelse for at se, om der er en rift eller lignende, som du kan bløde fra. Lægen kan også tage en lille prøve med en vatpind for at undersøge om du har svamp.
Håber at dette hjælper jer videre, ellers er du velkommen til at skrive tilbage til os.
Kærlig hilsen Else