Hvad skal jeg sige til hende den søde, jeg har skrevet med?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en dreng på 14 år, som har skrevet sammen med en sød pige et lille stykke tid. Jeg tolker på den måde, hun skriver på, at hun godt kan lide mig. Vi går til noget fælles sport hver dag, men jeg er for genert og tør ikke at snakke med hende, når vi mødes.

Hun skrev og spurgte, hvorfor jeg ikke snakkede med hende, når vi var sammen. Jeg ved bare virkelig ikke, hvad jeg skal sige til hende, og jeg er bange for, at alle mine venner vil grine af mig.

F

SVAR:

Hej F

Tak for dit spørgsmål.

Det er ikke altid lige let at finde ud af, hvordan man skal reagere i forskellige og uvante situationer. Derfor er det godt, du skriver og spørger om hjælp!

Hvordan sød?

Stærke følelser kommer sjældent fra den ene dag til den anden, men bliver stærkere over tid. Det kan derfor være godt at bruge meget tid sammen, hvis I gerne vil opbygge et godt venskab. Det lyder også til, at I ser hinanden ofte og derfor har gode muligheder for det. Generthed kan sagtens spille ind og især, når hun ovenikøbet er sød.

Det er altid rart at have søde venner!

Når du beskriver hende som sød, hører jeg det, som at du godt kunne tænke dig at lære hende bedre at kende. Jeg kommer til at tænke på, om du mon også kan lide hende eller er i tvivl, om du bare godt kan lide den positive opmærksomhed, som hun giver dig.

Det er altid dejligt at få positiv opmærksomhed for at være den person, man er. Mærk efter med dig selv, om du vil kunne give det samme igen, og sig ikke mere, end du kan stå inde for. Det er vigtigt, du mærker dine egne grænser, så du ikke overskrider dem eller giver hende falske forhåbninger.

Man går sjældent fra at være bekendte til at være kærester. Tænk, hvor dejligt det kunne være at være venner med nogle dejlige mennesker. Du kan tænke på jeres venskab som en blomst, der skal vandes for at kunne vokse sig større og blive smuk.

Hvad hvis mine venner griner?

Når du skriver, at du er bange for, at dine venner vil grine af dig, hører jeg det som, at du ikke har lyst til at være til grin, og det kan jeg sagtens forstå. Et venskab mellem en dreng og en pige behøver ikke betyde, at man er kærester. Måske finder dine venner også ud af, hvor sød hun er, og så kan I alle være venner.

Når jeg tænker tilbage på dengang, jeg selv var 14 år gammel, kan jeg godt sætte mig ind i det, du skriver. Jeg havde også en dreng, jeg skrev en del med, men det var svært at ses i fællesskab med andre. Når vi skulle snakke sammen face-to-face, gjorde vi det, når han var hos os for at hjælpe med at høste. Så kunne vi bruge mange timer sammen i traktoren og lære hinanden endnu bedre at kende. Måske kan I også finde tidspunkter, hvor I kan være sammen alene og opbygge et godt venskab.

Hvad skal jeg sige til hende?

Det kan være svært at tage kommunikationen fra telefonen over til face-to-face. Et skridt på vejen kunne være at tale videre om det, I har skrevet om.

Du kan måske også få nogle tips fra vores artikler Pigevenner og drengevenner og Få mere ud af dine vennesamtaler.

Mere end skriveri

Når hun spørger dig, hvorfor du ikke tør snakke med hende, når I mødes, hører jeg det som, at hun godt kunne tænke sig at gå næste skridt i jeres venskab. Du må her mærke efter med dig selv, om du selv har lyst til at gå det næste skridt. Det lyder, som om du har en grænse, der kan være svær at overskride. Du må mærke efter, om du er klar til at overskride den grænse og dermed turde vande venskabsblomsten og måske endda gå efter blive kærester.

Jeg vil også opmuntre dig til at læse denne artikel, for den fortæller noget om netop det du står i: Ét trin ad gangen er det mest sikre.

Jeg ønsker dig det bedste fremover og god rejse.

Mvh Louise Neesgaard