Hvad skal jeg gøre med mit traume fra et tidligere forhold?

Vis spørgsmål

Kære brevkasse

Jeg skriver ind, da jeg står i et smertefuldt dilemma. Jeg er i forhold med en fantastisk fyr – det har vi været i et års tid nu. Vi har det kanon sammen, og på længere sigt ser jeg faktisk en fremtid med ham.

Mit problem stammer fra, da jeg var omkring 20 år og var i et andet forhold – min første rigtige store forelskelse. Min daværende kæreste og jeg boede sammen, og vores forhold var super usundt både fysisk og meget psykisk fra begge sider af. Jeg har altid haft et kæmpe stort behov for sex og har været/er meget drevet af det. Men hans lyst til sex blev hele tiden mindre pga. vores daglige skænderier. Det gjorde mig ekstremt usikker på mig selv – ikke mindst da jeg fandt ud af, at han onanerede på toilettet til billeder af piger på sociale medier, mens jeg lå og sov inde ved siden af.

Det har skabt rigtig store ar hos mig, og jeg får stadig angst, når min nuværende kæreste skal i bad eller er alene hjemme. Jeg tager mig selv i at lytte ved døren for at høre, om han onanerer … Jeg har prøvet at tale med min nuværende kæreste om det, og han har lovet ikke at onanere, når jeg er hjemme pga. mit traume fra min daværende kæreste og også, fordi jeg har et så stort behov for sex, så hvorfor ikke vælge mig istedet?

Men jeg kan mærke, det ikke holder i længden, og jeg vil ikke skubbe min kæreste væk pga. mine ar og store sexlyst … Min nuværende kæreste kan godt lide sex, men har ikke behov for det hver dag, som jeg har.

Mvh den fortvivlede pige på 29

SVAR:

Kære fortvivlede

Det lyder, som om du har fået betydelige ar i dit tidligere forhold. Jeg forstår derfor din frygt for, at det gamle, du har med i bagagen, kan komme imellem dig og din nye kæreste. Også selvom der er gået en del år, siden du var i den usunde relation.

Onani som utroskab

Jeg forstår på dig, at du oplevede det som en form for svigt eller utroskab, når din daværende kæreste valgte at tilfredsstille sig selv, og du blev holdt udenfor. Måske var det mest af alt et symptom på den grundlæggende konflikt mellem jer, som blev et slags våben?

Når der opstod så store uoverensstemmelser og heftige skænderier, som du beskriver, forsvandt helt automatisk de kærlige følelser, lysten til intimitet og til at være sammen – og dermed også lysten til sex.

At lære af historien

Du har forsøgt at tale med din nuværende kæreste om det problem, du oplevede tidligere og håber, han ikke vil gentage mønsteret. Og det er godt og vigtigt at tale om det.

Jeg får lyst til at spørge, hvad du selv har lært igennem det? Og hvordan tager du ansvar i dit nye forhold, så I undgår usund kommunikation?

Sex og følelser

Sex som erstatning for nærhed, samvær og kærlighed er uholdbart og kan ikke bære et parforhold. Er du selv i stand til at have sex løsrevet fra følelser?

Måske er fysisk kontakt dit primære kærlighedssprog, og så kan du være ekstra sårbar over for afvisning af sex?

Kærlighedssprog er en beskrivelse af forskellige måder, vi udtrykker og modtager kærlighed på. Du kan læse mere om kærlighedssprog i den her artikel og i bogen Kærlighedens 5 sprog.

Opsøg hjælp

Jeg vil anbefale dig at søge hjælp hos en psykolog eller terapeut, så du får udredt, hvad dit tidligere usunde forhold har gjort ved dig, og hvad det betyder for dig i dag. Når du får hjælp til at se det, får du samtidig hjælp til ikke at gentage det gamle mønster og til at få styr på din angst for, at smerten kunne komme til at gentage sig. Hvis du ikke selv kender nogen, du kan opsøge, vil jeg anbefale dem, du finder her. Der er muligvis en i nærheden af, hvor du bor.

Det kan desværre ikke ske alene ved at aftvinge løfter fra modparten i et nyt forhold.

Måske kan du også få noget ud af at læse artiklen Når fortiden gør ondt.

Du ønskes alt godt i livet og med kærligheden.

De kærligste hilsner
Else Ø. Andersen