Hvad kan en slimpklump fra skeden være for noget?

Vis spørgsmål

Hej

Da jeg var på toilettet i dag og skulle tørre mig, var der en forholdsvis stor slimklump på toiletpapiret. Denne klump lignede en slimprop, men jeg er ikke gravid. Jeg har taget mange graviditetstest de seneste måneder – så sent som i lørdags.

Jeg bliver bekymret over denne klump og ved ikke, hvad det kan være. Har I en idé?

Mvh M, 24 år

SVAR:

Hej M

Tak for dit spørgsmål. Det er altid godt at reagere på sin krop og søge hjælp, når man går og bekymrer sig.

Helt normalt

Det korte svar er, at det med stor sandsynlighed er helt fredeligt og intet har at gøre med graviditet. Kvinders udflåd ændrer sig gennem en cyklus og kan se ud på mange forskellige måder. Hvis man fx har haft samleje eller onaneret med noget oppe i skeden, vil slimhinden som regel lave lidt ekstra udflåd, som er med til at holde skedens bakteriemiljø sundt. Det kan sagtens komme ud som en klump af slim. Det er helt normalt og har intet med graviditet at gøre.

Slimprop

Ved graviditet taler man om, at slimproppen kan løsne sig. Det sker helt sidst i graviditeten, lige før man føder sit barn. Der er maven som regel stor, og man har kunnet mærke babyen igennem flere uger. Slimproppen sidder i livmodermunden og er med til at beskytte babyen under graviditeten. Der er ingen grund til at tro, at det er en sådan slimprop, du har oplevet.

Jeg håber, mit svar har hjulpet dig. Hvis du fortsat er bekymret, vil jeg råde dig til at opsøge din læge og få en snak om det.

De bedste hilsner
Amalie