Sex med to forskellige – hvem er mit barns far?
Hej
Jeg har haft samleje med to forskellige mænd indenfor to måneder og blev gravid. Den første var jeg sammen med midt i juli med kondom. Det var ca. 10 dage efter, min menstruation begyndte, og havde menstruation igen i begyndelsen af august, som jeg ikke kan huske, om det var en normal menstruation.
Jeg var sammen den anden i august, efter menstruationen sluttede. Og var sammen med ham igen i slutningen af august. Jeg testede positiv for graviditet i begyndelsen af september og var til scanning midt i oktober, som viste, at jeg var i uge 9 og havde termin midt i maj.
Ifølge terminsdatoen blev jeg gravid sidst i august, men jeg kendte ikke min cykluslængde. Hvis jeg skriver 40 dages cyklus, kunne jeg være blevet gravid midt i juli.
Jeg er rigtig i tvivl. Jeg er bange. Min baby blev født i slutningen af april.
F, 23 år

SVAR:
Kære F
Tak for dit brev og tillykke med dit barn! Jeg håber, at både du og den lille trives, og at du er kommet godt fra start i dit moderskab.
Jeg forstår det sådan på dit brev, at spørgsmålet, om hvem af de to mænd der er far til barnet, drejer sig om det barn, du fødte i slutningen af april og ikke en ny graviditet. Uanset er svaret det samme.
Mand nr. 2 er far til barnet
Ud fra de ting, du skriver, kan det efter min bedste overbevisning ikke være anderledes end, at mand nr. 2 er far til barnet. Jeg vil her forklare dig hvorfor:
• Du havde termin midt i maj fastsat ved scanning i graviditetsuge 9. Det giver et undfangelsestidspunkt i slutningen af august. Hvornår præcist afhænger af ægløsningstidspunktet. Terminen fastsættes ved at måle længden af fosteret fra hoved til numse. Det er et ret nøjagtigt mål for fosterets alder. Afhængigt af, hvordan barnet ligger, og hvor præcist scanningspersonen får placeret måleren, vil der maksimalt kunne være en usikkerhed på et par dage.
At du skulle være flere uger længere henne svarende til undfangelse i midten af juli er, hvis ikke umuligt så i hvert fald meget usandsynligt. Jeg har aldrig oplevet eller hørt omtalt, at en scanning har været så meget ved siden af.
• Du skriver, du var på dag 10 i cyklus, da du havde samleje med mand nr. 1. Du fik menstruation igen i begyndelsen af august. Det giver en cykluslængde på 32 dage. Menstruation er netop tegn på, at du ikke er gravid. Jeg tror, du havde bemærket, hvis denne menstruation var meget anderledes end den plejer. Hvis det havde været en væsentlig mindre blødningsmængde, som en evt. implantationsblødning, tror du så ikke, du ville have studset over det?
• Da I brugte kondom ved samlejet med mand nr. 1, må muligheden for, at du blev gravid ved det, vurderes til at være temmelig lille – også selvom du skulle have haft ægløsning den dag eller dagene omkring.
Faderskabstest kan give sikkert svar
Samlet set synes jeg ikke, der er noget, der peger på, at mand nr. 1 skulle være faren til dit barn. Men jeg ved også, at nogle mennesker har det sådan, at når først en tanke eller tvivl om noget så vigtigt har plantet sig i hovedet, kan den ikke forsvinde, før man har fået svar med 100 % sikkerhed.
Jeg kan ikke give dig det 100% sikre svar, så hvis du oplever, at tankerne fortsat rumsterer i hovedet på dig, er det måske en idé at få taget en faderskabstest.
Håber, mit svar hjælper dig.
Jeg ønsker dig og dit barn alt det bedste.
Mvh. Louise