Kan det være en anden end mig, der er far til barnet?

Vis spørgsmål

Har ikke så mange oplysninger, men dem jeg har giver ikke mening:

Var sammen (havde samleje) med en pige to gange i juni måned. Derefter var hun sammen med en anden i begyndelsen af juli. Den 23. juli siger hun, at hun er seks uger gravid, og den 14. august er hun omkring 12 uger. Hun mener, det kun kan være mig, der er faderen. Er det rigtigt, eller er der en større sandsynlighed end det?

Mand, 20 år

SVAR:

Kære mand på 20

Mange tak for dit spørgsmål. Jeg håber, jeg kan hjælpe med at give lidt mere overblik over situationen i forhold til, om det er sandsynligt, at du er far til det barn, denne pige venter sig.

Terminsberegning

Allerførst vil jeg medgive dig, at terminsberegninger kan være lidt af en jungle, og man skal holde tungen lige i munden. Når en kvinde bliver gravid, er hun ca. to uger inde i sin menstruationscyklus. Det betyder, at når ægget bliver befrugtet, er hun faktisk allerede to uger henne i forhold til beregning af terminsdato.

Jeg kan forestille mig, at det er det, der har skabt forvirring. Den pige, du havde samleje med, har sikkert tænkt d. 23. juli som seks uger efter befrugtningen, (da hun var sammen med dig). Bagefter har hun nok været hos en læge eller til en skanning, der har fastsat en terminsdato, og hvor langt hun teknisk set er henne.

Det er ikke sandsynligt, at hun er blevet gravid senere, end da I var sammen, når hun er så langt i graviditeten. Hvis hun var præcist 12 uger henne den 14. august, er hun med størst sandsynlighed blevet gravid omkring 5. juni. Hvis det var 12 uger minus nogle dage, passer det fint med, at hun er blevet gravid en af de to gange, I havde samleje. Du kan læse mere om terminsberegning i vores artikel Sådan bliver du gravid.

Vejen frem

Jeg ved ikke, hvad du havde håbet på af svar. Uanset hvad er jeg klar over, det er en kæmpe omvæltning i dit liv, at der vokser et menneskebarn inde i en kvindes mave, fordi I to var sammen.

Jeg kan forestille mig, at der er mange tanker i dit hoved: Skal vi så være kærester? Kan jeg være en far? Vil jeg være en far? Kan man få en abort? Hvilken rolle skal jeg have i barnets liv? Og sikkert mange flere. Jeg vil kraftigt opfordre dig til at snakke med pigen om de her spørgsmål. Hun har sikkert selv en masse tanker og spørgsmål til både sig selv og dig. Nogle gange kan det også være rart at have andre med i samtalen. Det kan være forældre, en terapeut/psykolog, en præst eller andre I kender, der kan rumme at være sammen med jer i en meget udfordrende situation.

Jeg har fundet et svar her på siden, som måske kan hjælpe dig med at sætte ord på dine tanker: Jeg skal være far – bliver jeg nogensinde klar til det?

Jeg håber, mit svar har givet dig afklaring. Ellers er du altid velkommen til at henvende dig igen.

Mvh Anna