Hvad er PMS?

Vis spørgsmål

Kære Adam og Eva.

Mit spørgsmål er om, hvad PMS er? Jeg har selv lige fået menstruation, og jeg har ingen idé om, hvad PMS er.

Kh M, 11 år

SVAR:

Kære M

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er godt, du spørger, når du går og tumler med noget.

Hvad er PMS?

Præmenstruelt syndrom (PMS) består af forskellige symptomer, der kan komme i perioden op til menstruationen. Symptomerne kan være både psykiske og fysiske. Det er almindeligt, at symptomerne går væk kort tid efter, menstruationen er begyndt.

Hvorfor får man PMS?

Man ved ikke, hvorfor piger får PMS. Men det hænger på en eller anden måde sammen med de hormonforandringer, der sker i kroppen i forbindelse med ægløsning og den efterfølgende menstruation.

Hvordan føles PMS?

PMS er en samlet betegnelse for en masse forskellige symptomer, som både kan være fysiske og psykiske. Her nævner jeg bare nogle af dem:

Fysiske symptomer:

  • brystspænding, hovedpine, væskeophobning, led- og muskelsmerter
  • tyngdefornemmelse og ømhed i underlivet, vægtøgning, oppustet mave, øget appetit

Psykiske symptomer:

  • følelsesmæssig ustabilitet, humørsvingninger, irritabilitet
  • aggressivitet, træthed, depression
  • rastløshed, søvnbesvær
  • manglende koncentrationsevne, glemsomhed

Hvor mange får PMS?

PMS-symptomer er helt normale, og de fleste piger/kvinder oplever nogle af disse symptomer op til menstruationen. Det er dog sjældent, at det påvirker en så meget, at man ikke kan fortsætte med at gøre de ting, man plejer at gøre.

Jeg håber, mit svar giver mening for dig.

Kærlig hilsen
Marianne