Hvad er Guds plan med, at jeg er sendt hjem fra efterskolen?
Hej
Jeg er en 17-årig pige. Jeg startede på efterskole her i sommers og er virkelig glad for at gå der. Jeg er vokset op i et troende hjem, og har derfor været kristen, siden jeg var lille, men det har dog mest været mine forældres tro.
Her i løbet af efterskoleåret føler jeg, at jeg er ved at opbygge min egen tro. Derfor forstår jeg ikke Guds plan lige pt, da jeg som mange andre er sendt hjem. Hvis han vil det bedste for mig, hvorfor sidder jeg så derhjemme og er langt væk fra vennerne og efterskolen (hvilket jo er stedet, hvor min egen tro begyndte at blomstre)? Hvorfor skal jeg være langt væk fra det sted, hvor jeg begyndte at tro mere?
Jeg forstår det simpelthen ikke ... Og det begynder at være lidt svært at holde fast i troen, når vi efterhånden har været hjemsendt i to måneder :(

SVAR:
Kære anonyme pige
Jeg har stor forståelse for dine frustrationer. Og de overvejelser, du gør dig, tror jeg også mange andre kender til; det gør jeg i hvert fald selv, når jeg indimellem forsøger at forstå Guds plan.
Fra barnetroen til voksentro
Det er trygt og godt at vokse op i et hjem, hvor forældrenes tro, fælles kirkegang, andagt og bøn giver svar på mange af de spørgsmål, som børn stiller til livet. Men jo ældre man bliver, jo mere er man nødt til at finde sine egne svar, og så er det helt afgørende, hvor man søger.
På efterskolen har du mødt jævnaldrende, som også søger svar, og det lyder til, du har været så heldig, at der også har været nogle gode voksne vejledere, som I har kunnet udfordre, og som har udfordret jer. På den måde har du oplevet, at din egen tro begynder at vokse frem, men nu, hvor I er hjemsendt, har du svært ved at holde fast i det, der begyndte at blomstre.
Guds plan
I den situation spørger du til, hvordan det kan være Guds plan. Det ville være rigtig dejligt, hvis jeg kunne give dig et svar, som ville hjælpe dig til at forstå, hvad der er meningen. Men det kan jeg ikke.
Jeg har selv oplevet mange situationer, hvor jeg har forsøgt at finde en plan; hvor jeg har spurgt hvorfor og indimellem også prøvet at regne mig frem til nogle svar, der gav mening for mig. Kunne det være, fordi jeg havde gjort noget dumt tidligere? Eller er der noget, Gud vil, jeg skal lære gennem det? Jeg har læst i Bibelen for at finde nogle svar, og jeg har bedt. Det har været en hjælp i nogle situationer, men ikke fordi jeg har fundet konkrete svar, der passede til min situation.
I stedet har det efterhånden givet mig fred i, at jeg ikke behøver at forstå Guds plan, og jeg tror heller ikke, at alt, hvad der sker, er et led i Guds plan. Jeg tror i stedet, at han har én overordnet plan: At alle mennesker frelses, så vi en dag kan få lov til at leve sammen med ham i en verden uden synd og død og nød. For at det kan lade sig gøre har vi brug for en frelser, og derfor kom Jesus til jorden.
Lær Jesus godt at kende
Det altafgørende for troen er derfor, at du lærer Jesus godt at kende. Og det kan du gøre, selvom du ikke er på efterskolen. Når du læser om ham, vil han møde dig og tale til dig, så din tro kan vokse og blomstre.
Når du læser i Bibelen, behøver du ikke forstå alt, hvad der står, og somme tider kan man opleve, at der er mere, man ikke forstår end omvendt. Det kan være en hjælp at læse den nye udgave Bibelen 2020. Selvom der sikkert stadig er meget, som er mærkeligt, så vil Gud alligevel tale til dig i det, du læser, og det vil styrke din tro.
Tal med andre
Når det er sagt, er det også godt at tale med andre om det, du læser og tænker og oplever i forbindelse med troen. Derfor vil jeg opfordre dig til at snakke med dine forældre, hvis de er gode at snakke med.
Jeg er også overbevist om, at dine lærere og klassekammerater vil være åbne for en samtale – på telefonen, som chat eller måske som online-samtale. Gerne med jævne mellemrum.
Du kan måske foreslå en af dine veninder at blive læse-og-bede-makkere, hvor I hver dag (eller med et andet interval) læser det samme stykke i Bibelen og så mødes online for at snakke om, hvad I har læst og bede lidt sammen. Eller I kan synge nogle sange sammen online!
Lyt til og læs noget godt
Find også gerne nogle gode prædikener/andagter, du kan lytte til, fx her: tilliv.dk og her: imedia.dk.
Du kan også læse nogle gode bøger. Det kan fx være romaner/bøger af forfatterne Lynn Austin, Francine Rivers og C.S. Lewis.
Eller det kan være bøger om tro og tvivl som fx Discipel version Gal 2,20, Evangeliet genopdaget, Hvad vil du med mit liv, Gud? Jeg tror, du er her, Lys på bunden af brønden og Mærk Gud.
Du kan også overveje at kontakte en god præst og få en samtale om tro og tvivl. Og du kan lede efter andres spørgsmål om tro og tvivl og Guds vejledning – og læse svar til dem – på jesusnet.dk.
Jesus er hos dig
Uanset, hvor meget vi læser, snakker, beder og tror, kommer vi aldrig til at forstå Guds plan. Men vi kan få hjælp til at tro og finde ro i, at Jesus er der, også selvom vi ikke mærker det. Det håber jeg for dig, at du vil opleve.
Jeg har selv kæmpet med tro og tvivl i forskellige perioder i mit liv, men er på en eller anden måde faldet til ro i, at jeg hellere vil leve med tvivlen, end jeg vil undvære troen.
Jeg ønsker dig alt godt på trosvejen fremad.
Mange hilsner
Inge