Hvad er det for en "tunge" jeg har ved skedeåbningen?
Hej, jeg er utroligt meget i tvivl, om min kønslæber er “normale”. Jeg har set mange billeder af kønslæber (min mor er jordemor), og jeg har også set, når mine klassekammerater har taget bad i omklædningsrummet. Jeg har lagt mærke til, at alles kønslæber ser forskellige ud, men jeg har til gengæld også lagt mærke til, at mine er markant anderledes. Ved mine kønslæber er der en mærkelig ting, som minder om en tunge. Den er ligesom en klump fedt, og jeg kan kun mærke den lidt. Den er slasket, og jeg ved ikke, hvor den kommer fra, eller hvorfor den er der. Når jeg er nøgen, kan man se lidt af den hænge dernedefra, og det forvirrer mig, hvorfor andre ikke har den. Derudover har jeg virkelig mange forvirrende folder nede ved mine kønslæber. Er det jeg beskriver normalt? For jeg kan ikke finde noget om det på nettet, og jeg har stort set haft den her “tunge” så længe, jeg kan huske.
Da jeg var ca. 8 år gammel, klatrede jeg i træer, da jeg pludselig gled og faldt ned på en gren lige imellem benene med høj fart (gjorde mega naller!) Jeg ville ikke fortælle de voksne, hvad der var sket, for jeg var lidt flov. Hele resten af den dag kunne jeg næsten ikke gå, og det gjorde meget ondt, hvis jeg bevægede mig for meget. Da jeg kom hjem, opdagede jeg, at jeg havde blødt dernede. Det gjorde ondt i nogle dage. men jeg har ikke tænkt på det før nu, hvor jeg bliver bekymret over, om mine kønslæber kunne have taget skade, og om det er derfor, jeg har den der mærkelige “tunge” dernede.
Jeg ved godt, den her fortælling kan lyde meget mærkelig eller måske enda morsom, men jeg er så meget i tvivl, om der er noget galt med mig, så jeg aldrig lader nogen se mig nøgen, selv ikke i svømmehaller.
Pige, 15 år

SVAR:
Kære pige
Tak for dit spørgsmål. Det er rigtig godt, du spørger, når du undrer dig over noget ved din egen krop.
Kønslæber
Jeg er ret sikker på, at den klump, du beskriver, er de indre kønslæber. De er meget bløde og kan føles som en fedtklump. Forholdsvis mange piger har indre kønslæber, der hænger ud forneden. Det er fuldstændig normalt!
De ydre kønslæber er mere "faste", og det er dem, der kommer hår på.
Du fortæller om en episode, hvor du som 8-årig faldt og slog dig. Det er ikke derfor, kønslæberne hænger udenfor de ydre. Det er bare en del af din krops naturlige udvikling.
Måske kan du få noget ud af at læse svar til andre, der også spekulerer på det med kønslæberne:
Mine kønslæber hænger en del – kan jeg få dem opereret?
Er det normalt at have en stor flap mellem benene?
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Ellers skriver du bare igen.
Mvh Karen