Har I nogle tips mod kraftig blødning med p-piller?
Hej
Jeg startede på mine p-piller for ca. 20 dage siden. Det har gået fint, indtil jeg fik min mens for syv dage siden. Altid træls, men de sidste fire dage har jeg bare blødt rigtig, rigtig meget. Har aldrig blødt så meget før og blødte også igennem.
Har I nogle tips?
Pige, 15 år

SVAR:
Kære pige
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, du synes, det er lidt overvældende, at din menstruation ændrer sig så voldsomt efter opstart af p-piller.
Normalt med blødningsforstyrrelser
Det er ikke unormalt, at de hormoner, der findes i p-pillerne, kan give nogle blødningsforstyrrelser – særligt i starten. Måske bliver det anderledes efter noget tid. Mange oplever faktisk at få mindre blødninger ved brug af p-piller.
P-piller er præparater, der, ligesom stort set alt andet medicin, kan have bivirkninger. Jeg kender ikke årsagen til, at du får p-piller, men man må altid overveje, om bivirkningerne ved den medicin, man får, er acceptable i forhold til den opnåede effekt.
Se tiden an
Mit råd til dig vil være, at du kan vente og se, om de kommende menstruationer bliver lige så kraftige, eller om de begynder at aftage i styrke. Hvis de ikke bliver mindre, kan det være, du skal forsøge dig med et andet præparat. I så fald skal du have fat i din læge, som kan hjælpe dig med et alternativ. Måske ville det være en god ide også at inddrage din mor i dine overvejelser, hvis du ikke allerede har gjort det. Så skal du ikke gå og bære på spekulationerne alene.
Konkrete tips
Ind til da må du naturligvis finde metoder til at undgå gennemblødning. Det kunne måske være en idé de dage, hvor menstruationen er kraftigst, både at bruge en tampon og et bind, eller du kan eksperimentere med, hvilken type bind der fungerer bedst for dig. Igen kan det være, din mor eller måske en storesøster eller veninde har nogle gode erfaringer, du kan gøre brug af.
Du kan læse lidt mere om p-piller i vores artikel Info om p-piller.
Du kan også læse svar til andre, der bøvler med kraftige blødninger:
13 år og bekymret over, at jeg bløder så meget – er det normalt?
Bløder voldsomt og har smerter - kan I hjælpe mig?
Jeg håber, du fik svar på dit spørgsmål, og ellers er du meget velkommen til at vende tilbage til os.
Kærlig hilsen
Johanne