Hvad er årsagen til hyppig menstruation og smerter?
Hej, jeg er en pige på 20 år og jeg har de vildeste smerter, når jeg har min mens. Men ud over det, så har jeg kun 3 dages mellemrum imellem mit mens, selv om jeg er begyndt på mine p-piller igen og det bekymrer mig rigtig meget.
Kan det have noget med min livmoder at gøre? Har prøvet at være hos min egen læge og han gav mig nogle andre p-piller, men det er stadig den samme rutine.
Har ikke en kæreste og har ikke haft samleje med en fyr, siden jeg gik fra min eks kæreste. Jeg håber virkelig, at I måske kunne hjælpe mig. Hvis I har flere spørgsmål, må I enlig sende en mail.
mvh Charlotte

SVAR:
Hej.
Jeg ved ikke, om du lige er begyndt på p-piller igen, eller har været igang med dem længe. Ved ny-opstart på p-piller kan man opleve uregelmæssig menstruation og pletblødning de første 3 mdr. Derefter skal menstruationen gerne begynde at være mere regelmæssig. Men der kan stadig forekomme pletblødninger. Hvis du lige har skiftet p-pille type, skal kroppen tilvende sig det nye præparat, og det svarer til at begynde på ny.
Du skriver, at du oplever voldsomme menstruationssmerter på trods af p-piller. Det tager også en måned, før du oplever effekten af p-pillerne. Hvis smerterne kommer i dagene før menstruationen, kan det være endometriose. (Livmoder slimhinde der sidder uden for livmoderen og giver let blødning inde i maven. Ikke farligt, men smertefuldt) Men det kan jeg ikke afgøre ud fra dit brev. Men det er også normalt for nogle unge kvinder at have voldsomme menstruationssmerter.
Du er bekymret for, om der er noget galt med din livmoder. Det kan jeg heller ikke afgøre ud fra et brev. Men uregelmæssig menstruation er oftest hormon betinget og ikke pga sygdom i livmoderen.
Har du fået foretaget en gynækologisk undersøgelse hos din læge? Der vil lægen kunne mærke, om alt er normalt og undersøge dig for kønssygdomme. Hvis du har en kønssygdom kan det nemlig forværre menstruationssmerter. Hvis det ikke bliver bedre med de nye p-piller, synes jeg, du skal snakke med din læge igen.
Til behandling af menstruationssmerter kan man ud over p-piller også bruge gigt-piller eller Ibumetin i de dage, du har smerter.
Mvh Signe Engholt Andersen