Menstruation gør mig dårlig - kan næsten ikke være i min krop
Hej - Jeg er en pige på 13 år.
Hver gang jeg får menstruation har jeg det så dårligt og kan næsten ikke være i min krop. Jeg fik menstruation som 10-årig og min mor havde det også dårligt ved menstruation, da hun var yngre. Jeg har været ved lægen for om jeg kan få nogle piller. Min far synes ikke, jeg skal tage p-piller, så det vil jeg heller ikke.
Derfor har jeg nogle spørgsmål:
1. Er det alle, der har en så dårligt ved menstruation som mig, hvor jeg kaster op og ikke kan overskue noget og har det bare dårligt?
2. Er det fordi at jeg har fået min menstruation tidligt, at jeg har det så dårligt?
3. Har jeg arvet min mors måde at have menstruation på, at jeg har det så dårligt?
3. Skal jeg tage til lægen igen og få noget der kan hjælpe mig - hvis det findes?
Et helt andet spørgsmål: Er det normalt at alle har det dårligt i starten af menstruation og at man bløder meget de første 3 dage?
Jeg håber at i kan hjælpe mig
- hilsen en pige på 13 år

SVAR:
Hej F.
Tak for dine spørgsmål. Det lyder virkelig ubehageligt for dig at have menstruation. Jeg
kan godt forstå, at du søger nogle svar, og jeg håber, at jeg kan hjælpe dig lidt på vej.
Jeg vil svare på dine spørgsmål, som du selv systematisk har sat dem op.
Har alle det dårligt ved menstruation, som jeg har?
1. Nej. Det er meget forskelligt, hvordan kvinder har det, mens de har deres
menstruation. Nogle mærker ingenting, andre har smerter, kvalme/opkast,
hovedpine eller diarré i mere eller mindre grad. Ifølge sundhed.dk har omkring 10%
af alle kvinder så kraftige smerter eller andet ubehag, at de bliver hjemme fra
skole/arbejde de første dage af deres menstruation. Det lyder som om, at du er i
den gruppe?
Er det pga. tidlig menstruation og arvelighed, at jeg har det dårligt?
2. Måske. Ung alder ved første menstruation kan være en faktor, som øger
sandsynligheden for at få stærke smerter eller ubehag ved menstruationen. Men
det kan fx rygning, lav BMI og depression også. Så det kan formentlig ikke forklares
af din alder alene.
At din mor også havde det skidt de første år, hun havde menstruation, erogså en faktor, som øger din risiko for at få mange smerter. Så der er nok flere ting
på spil for dig.
Skal jeg tage til lægen igen og få noget der kunne hjælpe mere?
3. Om du skal gå til lægen igen, kan være en god ide at tage en snak med dine
forældre om. Det, som lægen formentlig kan hjælpe med, er at give dig gode råd til
at have det bare lidt bedre, når du har menstruation. Det kan være smertestillende
piller, råd om at forsøge med varmepude eller motion. Alternativt er det p-piller, som
du også selv har fået foreslået af din læge. De kan muligvis hjælpe på
smerterne/ubehaget. Jeg ved ikke af hvilken grund din far ikke ønsker, at du skal på
p-piller, men hvis ikke I har gjort det, så kunne det måske være en ide at snakke
med jeres læge om de tanker? Det kan være, at I får afklaret nogle fakta omkring p-
piller og evt. kan forsøge det i nogle måneder, hvor din læge ser dig ind imellem, så
I kan være trygge. Selvfølgelig kun hvis du og dine forældre synes, at det er en god
ide. Mit råd vil være at gå til lægen, hvis du/I har brug for en snak igen om det hele
– eller hvis dine smerter og dit ubehag ikke er til at være i. Fx hvis smertestillende
piller som Ipren og Panodil ikke hjælper. Så er det godt at have sin læge med, så
lægen kan vurdere, om der skal gøres mere for dig.
Er det normalt at man bløder meget de første dage?
4. Det er helt normalt at bløde mest de første dage, man har sin menstruation. Og det
er også de dage, hvor der oftest er de værste symptomer.
Der er håb forude
Du er bestemt ikke den eneste, som oplever at have stort fysisk ubehag omkring din
menstruation. Jeg håber, at du har mod på at snakke med din mor eller andre kvinder
omkring dig om det, du oplever, så det ikke bliver ensomt at være i.
De symptomer, som du oplever, vil formentlig blive mindre, jo ældre du bliver. Formentlig
ligner du din mor meget i mønsteret omkring din menstruationscyklus, så du kan eventuelt
høre hende ad, hvornår det blev bedre for hende, og hvad hun gjorde, når det var slemt.
Jeg håber meget, at mine svar har hjulpet dig. Du er altid velkommen til at skrive ind til os
igen.
De bedste hilsner, Amalie