Har haft sex med en, der er gift. Vil Gud tilgive mig?

Vis spørgsmål

 

Jeg vil gerne bede om tilgivelse og er så ked af, at jeg har haft sex med en, der er gift.

Vil Gud tilgive mig? 

J, 19 år

SVAR:

Kære J

Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk!

Dit spørgsmål handler om tilgivelse i forbindelse med det at have haft sex med en, der er gift. Du fortryder, at det skete.

Ord fra Bibelen om tilgivelse

Jeg vil svare dig med nogle af de ord, de fleste kristne holder fast i, når det drejer sig om ting, man har gjort, som man fortryder og længes efter at få Guds tilgivelse for. Vi tror nemlig og bekender, at det Jesus har gjort for os ved sin død på korset, er nok til at dække al den synd, vi som mennesker kommer med.

Det udtrykkes i Bibelen mange steder, og her er to af de mere kendte: “Jesu, hans søns, blod, renser os fra al synd” (Johannes’ Første Brev kapitel 1 vers 7) og “Hvis vi bekender vore synder, er han trofast og retfærdig, så han tilgiver os vore synder og renser os for al uretfærdighed” (Johannes’ Første Brev kapitel 1 vers 9). Der er altså tilgivelse for dig hos Gud, når du kommer til ham og bekender det. Der findes ingen synd, der er så stor, at Gud ikke kan tilgive den, når man kommer til ham.

Svært at tro på tilgivelsen

Nu er der det med synd af seksuel karakter, at det kan være svært at tro på tilgivelsen, fordi mindet stadig sidder i kroppen. Når man beder for sig selv til Gud, hører man heller ikke direkte ordene om tilgivelse sagt udefra, og så kan det være svært at tro eller fastholde.

Mit forslag er derfor, at du finder en moden kristen (fx en præst), som du har tillid til, og spørger vedkommende, om du må få et skriftemål. Det betyder egentlig bare, at du bekender din synd til Gud, mens en anden lytter på, og at den anden så tilsiger dig syndernes forladelse i Jesu navn. Det er lettere at tro på, når man ved, at man er kendt og set og hørt af en anden. Den anden person repræsenterer i den situation Jesus.

Frihed til ikke at gøre det samme

Til sidst: Der er et andet menneske involveret, som du deler noget med, som du ikke skulle have været en del af. Bed Gud om at sætte en hellig grænse mellem jer. Hvis det er et menneske, du ser ofte, og hvis det er en situation, hvor I kunne blive fristet igen, så prøv at forebygge ved at undgå fx at være alene med vedkommende. Tilgivelse betyder nemlig også en frihed til ikke at gentage det samme igen. Så beskyt dig selv mod tilsvarende situationer.

Må Gud gå med dig på din vej videre ud i livet som voksen.

Kh Ole

Annoncer