Fra "party girl" til kristen - hvordan "springer jeg ud" som kristen?

Vis spørgsmål

Kære brevkasse.

Jeg rev for nogen måneder siden pløkkerne op hos mine forældre, og flyttede til den anden ende af landet for at læse en gymnasiel uddannelse. Det har været en hård og sund process at stå på egne ben.

Jeg har altid været kendt som en festglad pige, med masser af sexuel erfaring.

Men jeg er nu begyndt at finde utrolig meget mening i kristendommen, som jeg - udover et efterskole ophold på en kristen efterskole - aldrig har haft det store forhold til. Jeg lytter til kristen musik og radiostationer, går i kirke, ser en masse kristne film og læser meget i min Bibel. Jeg har aldrig haft det bedre.

Mit spørgsmål er, hvordan "springer" jeg ud som kristen? Det er meget voldsomt at gå fra 'party girl' til kristen, og jeg ved ikke, hvor jeg skal starte eller slutte. Jeg føler mig meget alene i kristendommen, da jeg ikke kender andre unge, der har det på den her måde, og jeg er meget i vilrede. Gud hjælper mig, men jeg har brug for mennesker også.

KH C, 21 år

SVAR:

Kære C

Først og fremmest et stort TILLYKKE!

Du har mødt Gud, og som du også har erfaret, så ændrer mødet med Gud vores måde at se verden på. Ting som vi gjorde før og fandt mening i, bliver pludselig mindre vigtige, og andre ting vokser frem og tager pladsen.

Fra "partygirl til kristen"

Jeg kan godt forstå, du synes, det er en stor omvæltning, der sker i dit liv. Sådan er det, når vores prioriterer ændres. Det kan måske være svært for klassekammeraterne at forstå, at du ikke er helt den samme som før, men hvis du er ærlig og åben overfor dem, tror jeg, du kommer langt.

At være kristen sammen med andre

Midt i de omvæltninger, du står i lige nu, er det super vigtigt, at du finder andre unge at være kristen sammen med. Jeg ved ikke, hvor i landet, du bor, men rigtig mange steder er der forskellige kristne ungdomsgrupper, der mødes og deler deres oplevelser med livet og troen med hinanden.

På følgende hjemmesider kan du finde ud af, om der mon ikke findes en gruppe i nærheden af dig, eller du kan finde et telefonnummer eller mailadresse på én, der rigtig gerne vil hjælpe dig:

Kristeligt Forbund for Studerende: www.kfs.dk
Luthersk Missions Unge: www.lmu.dk
Indre Mission Ungdom: www.imu.dk
Evangelisk Luthersk Ungdom: www.elm.dk (under fanen 'kom med' finder du ELU)

Det er de organisationer, der står bag Adamogeva.dk, men der findes også ungdomsgrupper i mange andre kirker.

Held og lykke

Jeg håber, du finder et fællesskab i nærheden af dig. Du er altid velkommen til at tage kontakt til en af de ansatte i de organisationer, jeg har linket til. Jeg er sikker på, de vil gøre, hvad de kan, for at hjælpe dig, og de er ofte også rigtig gode at snakke med om tro og liv og hvad der ellers trænger sig på. Og de er ansat til lige præcis den slags, så du skal ikke holde dig tilbage!

Hvis du synes, det er lettere, at nogen kontakter dig eller du ønsker navne på personer, vi kan anbefale, så velkommen til at skrive tilbage og vi vil svar dig pr. mail. Vi har netværk over det meste af landet og vi vil gerne formidle en kontakt.

Når det handler om spørgsmål vedr. kristentro, så anbefaler vi også gerne Jesusnet.dk

Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget, og jeg vil til sidst bare gerne ønske dig al Guds velsignelse over dit liv sammen med Ham.

Kærlig hilsen Johanne