Forvirret – hvorfor er min terminsdato blevet rykket?
Jeg havde min sidste første menstruationsdag d. 21.8. (eller der begyndte jeg at pletbløde, begyndte først at bløde omkring d.23.) 21.9. udeblev min mens, men da den de seneste måneder var kommet ret præcist, mistænkte jeg graviditet. 26.9. var jeg ved læge, hvor graviditeststesten viste meget svagt positiv. Der var beskeden, at hvis jeg var gravid, kunne det skyldes, jeg havde meget sen ægløsning.
Jeg kom tilbage d. 4.10., hvor graviditeststesten vidste positiv. Den 13.10. troede jeg derfor, jeg var i uge 11+6 og var til nakkefoldsskanning, som viste, jeg kun var i uge 10+5. Vi skulle tilbage præcis 14 dage senere, og her viste nakkefoldsskanningen, at jeg var i uge 12+5.
Jeg er undrer mig over, hvorfor jeg er blevet rykket tilbage? Jeg er også i tvivl om, hvor sikker nakkefoldsskanningen er. Er jeg i uge 12+5, eller er det uge 13+5 plus minus et par dage?
Jeg er klar over, at når man siger, man er gravid i uge 12+5, så har jeg ikke været gravid i de første uger. Men regner jeg tilbage, vil det svare til, at min sidste første menstruationsdag vil være 30.8., hvilket den jo ikke var. Når man ikke er gravid i de to første uger, vil det så svare til, at da jeg var til nakkefoldsskanning, var babyen præcis 9+5 uger gammel, og jeg derfor blev befrugtet d 13.9.?
Mvh L, 32 år

SVAR:
Hej L
Mange tak for dit spørgsmål.
Det kan være ret forvirrende med udregningerne af terminsdato og befrugtningstidspunkt. Jeg håber, du får lidt mere klarhed ved at læse det her svar.
Fastsættelse af terminsdato
Allerførst vil jeg sige, at vi som udgangspunkt fastsætter terminsdatoen efter terminsskanningen, som foretages ved nakkefoldsskanningen. Det har vist sig, at det er den mest præcise måde at fastlægge terminen på, da fostrene på dette tidlige tidspunkt udvikler sig meget ens.
Du beskriver, at din menstruationscyklus har været ret regelmæssig de sidste måneder. Måske var den det ikke før det? Den mest sandsynlige forklaring på, at din termin er blevet rykket er – som din læge også har foreslået – at du har haft din ægløsning ret sent i den cyklus, hvor du blev gravid. Det betyder formentlig, at hvis du ikke var blevet gravid, var din menstruation først kommet 27.9.
Uregelmæssig menstruation
Det er meget forskelligt, hvor regelmæssige menstruationscyklusser er, og nogle gange gør vores kroppe noget, vi ikke kan forstå eller forklare. Oftest fungerer kroppen sådan, at der mest præcist går to uger fra ægløsning til menstruation. Tiden mellem menstruationen og den næste ægløsning er mere usikker. I dit tilfælde, vil jeg tro der er gået tre uger i stedet for to.
Da graviditetstesten kun var svagt positiv hos din egen læge 26.9., og din terminsdato nu er blevet flyttet, tyder det på – som du også har regnet dig frem til – at du er blevet gravid ca. 13.9. Dermed vil din terminsdato være 5.6.2020.
Det er ikke nødvendigt at have samleje på den dag, man bliver befrugtet, da både æg- og sædceller er levedygtige et stykke tid. Læs evt. mere i vores artikel Sådan bliver du gravid.
Jeg har også fundet et svar, vi har skrevet til en, der har et lignende spørgsmål. Måske giver det mening at læse svaret til hende: Hvordan skal jeg forstå terminsberegning ved scanning?
Jeg håber, du har fået svar på dine spørgsmål. Ellers er du altid velkommen til at skrive igen.
Mvh Anna