Påvirker fortrydelsespillen cyklus, og hvornår virker p-pillerne?
Hej Brevkassen! Havde sex med min kæreste, da vi fandt ud af, at kondomet var sprunget … Det var heldigvis tidligt, og han var derfor ikke kommet. Jeg tog en fortrydelsespille 18 timer efter. Skulle have min menstruation to dage efter, men den er ikke kommet efter 3 dage.
Jeg skulle være startet på mine første p-piller for nogle dage siden, men da menstruationen ikke kom, valgte jeg at tage den første i dag, altså tre dage efter.
Ville egentlig bare høre, om fortrydelsespiller kan påvirke ens cyklus, og hvornår mine p-piller virker, da jeg var så dum ikke at vente på min første menstruationsdag.
Meget urolig, 17 år

SVAR:
Kære urolige pige
En fortrydelsespille kan godt lave rod i cyklus, da der er en forholdsvis stor mængde hormon i dem. Din cyklus vil normalisere sig igen i næste periode. Du kan læse mere om fortrydelsespillen i vores leksikon på siden og i artiklen Prævention.
Som du vist har forstået rigtigt, skal man opstarte p-piller på den første dag, man har menstruation for at være beskyttet fra første dag. Starter man på et hvilket som helst andet tidspunkt, går der enten 7 eller 28 dage, før man er beskyttet. Det kan du læse mere om i disse artikler:
Info om p-piller
Rod med p-pillerne
Menstruationen udebliver – mulige årsager
Håber, det var svar på dine spørgsmål. Endelig vil jeg anbefale dig at læse følgende artikler, så du får inspiration til at passe godt på dig selv og dit sexliv:
Sex og følelser
Vejen til god sex
Mvh Mette