Forelsket og genert - hvordan vinde hendes hjerte?

Vis spørgsmål

Hej brevkasse.. Jeg er en dreng på 15 år, som i flere år har været forelsket i en pige, men har aldrig rigtigt turde tage kontakt. Hver gang jeg kan få hende til at smile eller grine, så kan alt andet være lige meget. Jeg er ikke typen, der stormer hen og krammer alle, og jeg er tit bange for at sige noget, hvis jeg går sammen med piger. Jeg tænker tit, om jeg ikke er god nok, er for grim, eller om der er andre og bedre fisk i havet.

Hvis vi en sjælden gang skriver sammen, bliver det kun til svar på max. 1-2 stavelser fra hendes side. Jeg vil gerne kunne skrive dybere med hende, og mærke, at hun er interesseret. Hvis jeg snakker med hende alene, så bliver det bare overfladisk, som var det sjovt igår? Vandt I kampen? Eller: Har I mange lektier for?

Inderst inde giver jeg mig selv en kæmpe lammer, da det jo ikke er interessant.

Så derfor er mit spørgsmål: Hvordan kan jeg få hende til at lide mig, få hende til at åbne op, og forhåbentlig vinde hendes hjerte.

Hilsen den generte.

SVAR:

Kære generte!

Jeg har diskuteret dette svar med min mand, som godt kan genkende det at være 15 år, og ikke synes, at det der med piger er ret let. Så dette er et svar skrevet af både ham og mig.

Du skriver, at du i flere år har været forelsket i denne pige, og at hun aldrig svarer med mere end 1 – 2 stavelser, når I skriver sammen.

Der er meget andet i dit liv

Vi vil foreslå, at du trækker dig lidt fra hende. Løft dine øjne. Hvem er der ellers i klassen/dit nærområde, som det er rart at være sammen med? Hvis du forsøger at være åben overfor andre, vil du udvikle dig som menneske. Dyrk interesser, gå op i noget, – sport, spejder, ungdomsklub, politik, knallert, andet. Pludselig vil du kunne komme med nye vinkler ind i en samtale, vise nye sider af dig selv. Hvor du brænder for noget.

Det tager tid. Kræver tålmodighed.

Hvis du presser hende, – kæmper for hvert smil fra hende, kan det komme til at virke modsat af, hvad du ønsker. Lad hende være lidt. Ignorer hende. Det vil måske overraske hende, så hun bliver nysgerrig efter, hvad der er sket med dig, – hun plejer jo at have dig i sin hule hånd.

Måske er du blevet en selvfølgelighed for hende, og derved uinteressant for hende. Du bliver nødt til at se op. Det er alt for hårdt at vente og vente og måske vente forgæves. Du har livet foran dig; brug det, nyd det. Det kan være, at der går mange år endnu, før pigen i dit liv viser sig for dig.

Jesper siger: Vi drenge vil gerne have styr på alting og især det med piger. Når vi nu er generte, bliver vi nødt til at vente, til pigerne er klar til os. Den tid skal nok komme :-).

Og så et lille PS fra Margit: De første 2 år, hvor jeg kendte min mand, syntes jeg, han var drenget og uinteressant som evt. partner. – Men nu har vi været gift i 15 år og har 4 børn.

Med venlig hilsen

Margit og Jesper