Forelsket i samme som min bedste ven - hvordan tackle dilemmaet?

Vis spørgsmål

Hej, jeg har et par spørgsmål, så jeg vil gå direkte til sagen. For det første så er jeg rimeligt forelsket i denne pige fra overgangen. Jeg ved ikke rigtig, hvordan det startede. Jeg snakker ikke så tit med hende, mest til fester, men hun er bare rigtig pæn og virker virkelig sød.

Jeg var til fest med hende her forleden dag, vi havde fået lidt at drikke, så jeg havde nemmere ved at snakke med hende. Nå men til festen snakkede vi lidt sammen og sådan. Dette resulterede så i, at jeg er blevet endnu mere forelsket i hende. Festen skrider stille og roligt frem, og hun skal til at hjem. Jeg siger farvel, giver hende et kram. og hun går.

Det er her, hvor det store problem starter. Festen er ved at være slut, og en af mine bedste venner skal hjem. Jeg følger ham selvfølgelig hjem. Jeg kan ikke huske hvordan, men vi kommer til at snakke om ham, og han fortæller, at han desværre er meget forelsket i hende, jeg kan lide. Han ved ikke på det tidspunkt, at jeg havde et crush på hende. Jeg fortalte ham bare til sidst, at jeg havde et meget lille crush på hende, kunne ikke holde til at fortælle andet ...

Nå, men han fortæller, at han er vild med hende, men at han aldrig tror, at det ville gå med ham og hende, at hun ikke kan lide ham, og al den slags ting. (husk at vi havde fået en smule alkohol...) Jeg synes selvfølgelig, at det er uheldigt, at han kan lide hende så meget, men synes samtidig, det er synd for ham, at han ikke har mere selvtillid.

Jeg vil rigtig gerne hjælpe ham, men synes det er lidt svært, når jeg også selv kan lide hende. Jeg kan jo ikke rigtig bakke ham helt op omkring det. Endte bare med at sige et eller andet i stil med "at det nok skal gå" eller sådan noget ...

Så mit helt store dilemma er: Kan jeg virkelig være bekendt at prøve at score/ flirte lidt med hende, når han så mega godt kan lide hende? For husk på, at hende og mig jo ikke snakker vildt meget sammen (det er jo ikke en gang sikkert, hun kan lide mig.) Og han er jo en af mine bedste venner.

Men jeg kan jo ikke bare lade være med at kunne lide hende. Så jeg er bange for at såre min ven. Men hun er bare virkelig sød. Hun er også rimelig populær, men det har ikke noget at gøre med, at jeg kan lide hende. Der er bare mange, der har kunnet lide hende gennem tiden. (Men jeg er først begyndt at kunne lide hende for ca. 5-6 måneder siden, og rigtig meget lige for tiden.

Sorry for evt. stavefejl, forkerte kommaer, manglede store bogstaver og ikke sammenhængende sætninger... Dette spørgsmål er skrevet med en smule tømmermænd, og 2-3 timers søvn, men tror kun det er i dag, jeg har "modet til at skrive"...

Den forvirrede, 15 år

SVAR:

Kære Forvirrede

Jeg kan godt forstå, du er i tvivl, om hvad du skal gøre, for uanset hvad du gør, får det en konsekvens, som ikke er til at forudse nu.

Hvor meget betyder hun?

Du er ikke i tvivl om, hvad du føler for hende. Din ven siger, at han er vild med hende, men at han aldrig tror, det vil gå. Det samme vil jeg gerne have dig til at overveje: Tror du, det vil gå med dig og hende? Tror du, at I kan fortælle hinanden alt? Har du lyst til det? Hvis du er i tvivl, om du har lyst til det, synes jeg ikke, du skal sige det til din ven. Det er ikke altid, at man skal være kæreste med den, man er forelsket i. Hvis du derimod tænker, at I vil være et perfekt par, skal du til at gøre dig nogle overvejelser – og måske tage nogle valg.

Måske kan denne artikel hjælpe dig i dine overvejelser: Den eneste ene

Hvis du tror på jer to - så giv hende en chance

Du er i tvivl, om hun er vild med dig og nævner, at det først er på det sidste, I er begyndt at snakke sammen. Jeg tænker derfor, at du skal give hende en chance for at blive forelsket i dig. Du skal snakke med hende, uden du er fuld – ellers har hun ikke en chance for at vide, hvem du virkelig er. Hvis du har svært ved at være dig selv, når du er sammen med hende, er det ikke sikkert, at I skal være kærester.

Her er et par artikler mere, som jeg tror, du kan have glæde af at læse:
Slå koldt vand i blodet
Et trin ad gangen er det mest sikre

Din ven

Jeg fornemmer, at du sætter stor pris på jeres venskab. Derfor er det vigtigt, at du viser din ven respekt. Han er sårbar, nu hvor han har fortalt dig, at han er vild med hende. Hvis du bliver kæreste med hende, kan det på en måde blive akavet for ham, fordi han ved, at du ved, at han også har følelser for hende. Derfor er det vigtigt, at du får sagt, at du er vild med hende på en måde, så I kan forblive venner. Det lyder til, at han har opgivet tanken om, at det skal blive til noget seriøst med hende, fordi han måske godt ved, de ikke passer sammen (derfor kan han jo godt være tiltrukket af hende). Derfor tænker jeg, at du godt kan snakke med din ven om det.

Respekt

Pas på hvordan du siger det. Fortæl ham, at du er sat i et dilemma, og du har brug for at vide, om han mener det seriøst med hende. Du vil gerne vide det, fordi du har følelser for hende, men du vil ikke miste dit venskab med ham. Spørg ham til råds. Spørg ham, hvad han synes, du skal gøre. På den måde møder du ham i respekt, og han kan svare ærligt (og så skal du være forberedt på, at svaret ikke nødvendigvis falder ud til din fordel).

Jeg synes, I skal lægge en fælles plan som venner, så I kan være sikre på, at I ikke begge to prøver at score hende, og I derfor begge to kan være alene med pigen uden at blive jaloux på hinanden. Følelserne er I ikke altid herre over, men jeres handlinger kan I styre. Overvej dog, om hun er det værd, at det kan blive akavet mellem din ven og dig.

Det er synd for ham, at han har lav selvtillid. Du er en god ven, at du kan se det og ønsker at respektere ham.

Mvh. Malene