Forelsket i en god drengeven – er drukkys en god ide?

Vis spørgsmål

Kære Adam og Eva.

Tak på forhånd :)

Jeg skriver, fordi jeg er startet på en efterskole, hvor jeg har mødt en super sød dreng. I efterårsferien kommer følelser, men tror ikke de er gengældte. Det kom i efterårsferien, hvor vi hang op af hinanden og var meget sammen. Vi er tætte og betror personlige ting til hinanden, er tit sammen, driller hinanden, flirter måske lidt, har den samme humorforladte humor og sender snaps hele tiden.

Han betror sig også mere til mig end til andre, af hvad jeg tror. I lang tid har jeg ikke haft det så godt med en drengeven. Ikke mødt en som var som ham.

Der er elevfester på efterskolen, og der er en her om lidt. Derfor har jeg overvejet at kysse ham, fordi jeg godt gad vide, hvordan det føltes. Han plejer at drikke sig fuld og kysse med mange piger. Det gjorde han i hvert fald til den første elevfest. Men er bare bange for, at det går galt, eller det bliver akavet. Har følelser for ham, så det kan godt gå galt.

Selv hvis vi gjorde, ville jeg være parat til at vide, at han ikke ville lægge noget i det, da det bare var et drukkys. Alle dem han kyssede sidst, skete der heller ikke noget med. Så spørgsmålet er bare, om venskabet bliver kompliceret af det.

Jeg vil forberede mig på ikke at være naiv og huske, at det bare var et kys. Overbevise mig selv om, at vores venskab vil være, som det plejer. Ikke blive ked af det eller skuffet. En fest er en fest. Et drukkys er et drukkys. Måske ville jeg fortryde. Pointen er, at jeg ikke ved om jeg skal beskytte vores venskab og mig selv, eller om det er bedst at gå efter det, man har lyst til.

Slog også op med min kæreste for ikke så lang tid siden, så trænger til at mærke, at jeg er single igen! Men om det er det værd med en mega god ven?

Mvh mig (15 år) :)

SVAR:

Kære dig

Tak for dit spørgsmål. Når man er forelsket, kan det være svært at stoppe op og lige tænke sig godt om, så det er bare rigtig godt, at du gør det ved at skrive her!

Forelskelse og forvirring

Og tillykke med forelskelsen – det kan være en både skøn og frustrerende følelse på en og samme tid. Skal du kysse din ven til elevfesten eller ej? Du har argumenter for og imod. Du vil gerne kysse ham, fordi du er forelsket i ham, har lyst til et kys, og fordi du mener, du godt kan kysse uden at lægge noget i det. Du vil ikke kysse ham, fordi det kan ødelægge jeres venskab og gøre det akavet mellem jer.

Du skal ikke snyde dig selv

Jeg forstår godt, at du har lyst til at kysse ham, og jeg forstår også godt, at du er bekymret for, at det vil ødelægge jeres venskab. Men jeg tror ikke på, at du kan kysse en fyr, du er forelsket i uden at lægge følelser i det. Om vi vil det eller ej, så følger der følelser med alle kærtegn og kys (det er kroppen, ikke hovedet, der bestemmer sådan noget). Så lad være med at bilde dig selv ind, at det “bare” bliver et drukkys, som ikke betyder noget for dig.

Vil du bare være en af mange?

Spørg istedet dig selv, hvad du ønsker på den lange bane: Vil du være en af de mange piger, som han har drukkysset? Eller vil du have en dejlig drengeven at være fortrolig med? Kys og kærtegn kan virkelig komplicere en forelskelse, fordi det forstærker forelskelsen, og så kan det gøre endnu mere ondt at skulle over det. Eller det kan være, I ender som et kyssepar, hvor han faktisk ikke er forelsket i dig, men blot vil have en kyssemakker. Og så sidder du i fælden, fordi kyssene drager dig, men inderst inde er det en rigtig kæreste du vil have, som synes du er den dejligste i verden (og det er altså også sådan en kæreste, og sådan et kys du fortjener!)

Du er meget mere værd!

Du er meget mere værd end et kedeligt drukkys uden følelser bag. Det kan måske føles godt lige i øjeblikket, men jeg tror også du ved, at skuffelsen og frustrationen bagefter ikke er det værd. Især ikke sammenlignet med et dybt, fortroligt venskab. Og hvem ved, om jeres venskab kan udvikle sig til mere, hvis du giver det lidt tid? Jeg håber, du forstår, at jeg ikke ønsker at ødelægge det sjove for dig, men bare gerne vil beskytte dig lidt, fordi et knust hjerte og et ødelagt venskab kan gøre så ondt.

Du skriver, at du ikke vil være naiv. Det er ikke naivt at tænke sig om, istedet for at lade følelserne styre det hele – det er tværtimod imponerende og kræver kvindepower, som jeg håber du har nok af :-)

Valget er naturligvis dit – om dit hjerte skal tænke kort- eller langsigtet.

Måske du også kan finde hjælp i de her artikler:
Kærestepotentiale eller en god ven?
Jo tættere jo bedre – med omtanke

Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke med dit valg.
Husk, at du er noget helt særligt, og at Gud elsker dig uanset hvad!

Venlige hilsner
Maria